˙٠ Setapak ku melangkah mencari arah tuju,mengutip sisa kekuatan untuk terus hidup di bumi Tuhan yang maha luas ini...
˙٠ Segala coretan melalui mata hati,ku hamparkan di sini....
˙٠ atas dasar perkongsian bersama......
˙٠Moga aku akan menjadi lebih kuat dalam menempuh cubaan dariMu,Ya ALLAH.....





Saturday, December 5, 2009

BICARA HATIKU



10.52 am

Ya Allah, beri aku sedikit ruang utk memohon ampun padamu...

duhai sahabat,
diriku ini xla ada apa-apa kelebihan berbanding kamu semua, melainkan aku hanyalah manusia hamba Tuhan seperti kamu yang lebih dahsyat daripada kamu. Cuma dikesempatan yang terbatas ini, ingin sekali aku mencari secebis peluang untuk aku berbuat amal kebajikan bagi menebus kepanasan neraka Tuhan nanti.

Even pe yg ingin kukatakan pada kamu masih byak lagi yang belum aku perbuatkan sendiri. Tapi, aku tidak mahu bahawa pengetahuanku atau ilmuku yang sekadar itu turut terkubur bersamaku dalam lahad menjadi makanan ulat tanpa sedikit pun dimanfaatkan..Hmm

Aku xtau cmne aku nk mulakan, cuma ingin ku katakan bila semakin tinggi ilmu seseorang semakin banyak cubaan dan dugaan yang bakal dihadapinya bagi menentukan martabatnya disisi Tuhan. Setiap manusia mempunyai kelemahan masing-masing. Setiap manusia melakukan dosa-dosa kecuali para nabi dan rasul. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“ Setiap manusia melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah mereka yang memohon taubat.”

Seperti aku ni, aku cuba ingin jadi yang terbaik untuk bakal suamiku, untuk bakal zuriat keturunanku, untuk keluargaku, untuk umat Islam seluruhnya dan untuk Islam khasnya. Tetapi kadang2 aku tewas oleh desakan bisikan syaitan dan iblis yang dapat menerobosi masuk kedalam hatiku lalu aku lalai seketika. Pada masa itu, aku bagaikan lupa segala ilmu yang ku belajar, aku lupa pesan guru yang mengajar dan aku lupa seksa TuhanTapi segalanya kekuasaan Tuhan, aku terkesima dari kelalaian yang mengasyikkan. Aku terngadah pada dosa yang telah aku lakukan. Lalu…:

"Ya Allah, aku hanyalah hambaMu yang terlalu lemah untuk mengahadapinya. Oleh itu, janganlah Engkau ambil kira apa yang aku lakukan sewaktu akau tersalah atau terlupa. Ampunkanlah daku, terimalah taubatku dan perkenankanlah permintaanku. Sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri. Tuhan, dosaku terlalu banyak bergunung, tetapi kutahu rahmat keampunanMu umpama lautan meluas yang dapat menenggelamkan segala gunung dosaku"

Kadang2, pe yang kita katakan tidak semestinya itu yang kita perbuatkan atau pun percayakan. Tutur lidah bersalahan dengan kata hati. Bukan tidak mahu diamalkan, tetapi masih belum mampu untuk memperbuatkannya sendiri.

Seperti ungkapan hukama: berpesanlah kearah kebaikan sekalipun engkau masih belum memperbuatnya keatas dirimu sendiri. Semoga dengan kebaikan itu yang dilakukan orang lain boleh membuka hatimu bagi memperlakukan bagi dirimu sendiri. Maka, semoga dengan amalan yang kupesan ini, akan membuatkan aku mengamalkan untuk diriku sendiri.

Terlalu takut oleh ku seketika mengingati murka Tuhan kepada sesiapa yang memberitahu orang lain tentang suatu perkara namun dirinya sendiri masih belum mengamalkannya sebagaimana dalam surah As-Saff.

"Ya, Allah. Lindungilah daku dari murkaMu. Kerana aku tiada terpampang untuk menahan murkaMu yang maha dahsyat itu."

Masih terlalu banyak yang ingin perkatakan sebelum tibanya masa yang ditakdirkan buatku. Semoga Allah memberikan aku peluang bertaubat buat menebus segala keterlanjuran dosa yang ku lakukan.

Ya Allah, berikanlah aku sedikit lagi peluang untuk memohon taubat dan ampun. Kerana apabila sudah tiba masanya menemuiMu, maka sudah tentu aku tidak lagi berpeluang untuk memohon keampunan atas segala dosa-dosa ku. Ampunlah aku YA ALLAH……

0 comments:

Post a Comment