˙٠ Setapak ku melangkah mencari arah tuju,mengutip sisa kekuatan untuk terus hidup di bumi Tuhan yang maha luas ini...
˙٠ Segala coretan melalui mata hati,ku hamparkan di sini....
˙٠ atas dasar perkongsian bersama......
˙٠Moga aku akan menjadi lebih kuat dalam menempuh cubaan dariMu,Ya ALLAH.....





Saturday, December 31, 2011

life should be a simple

0 comments

˙•٠•●❤ bismillah ❤●•٠•˙

hidup ni simple je,jd stiap ape yg complicated tu,sy rs kite simple2kn aje la :)..ini termasukla utk tidak menjadi hipokrik :D..n sy percaya jgk,yg kebahagiaan itu dtg pd kite apabila kite bersikap redha dgn stiap ape yg Allah tlh tetapkan utk kite :)..klau sbelum2 ni or skrg kite sdg dilanda ssuatu musibah,dun giv up,ape yg da jd ttp xkn berulang kembali krn life never turning back :)..so,trus kn hidup dgn simple,perbaiki stiap kekurangan diri,bykkn dktkn diri dgn ilahi,n prbanyakkn memperingatii mati..stiap ape yg berlaku ade hikmah yg tersembunyi,n yakin la pada diri bahawasanya perancangan Allah mmg sgt sempurna :)..sy sedang alaminya skrg :D


in the end 2011,sy sah dh jadi tunang org...hoho mcm xpercaya..lain yg di plan lain yg jadi :D.tp sy berpegang pd satu hadis,wamakaru wamakaraALLAh..waAllahukhoirul maakirin (kite merancang,Allah merancang....tapi,Allah adela sbaik2 perancang ❤ :)..smoga Allah permudahkn urusan kami :)...

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

jd klau sape2 tny sape tunang sy, bia la rahsia..ckupla hny Allah,sy,die,n kluarga serta shbat terdekat shj yg mengetahuinya...serta mmbuat penilaian ttg tunang sy n sy :)..

"Life can give u a hundred reasons to cry,
But u can give life a thousand reasons to smile"




•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

Saturday, December 10, 2011

skdr renungan

0 comments


skolah agama,dlu sgt baik,jg batas2,xtrjebak la dgn ssuatu yg di luar lunas Agama Allah...ppuan tudung labuh,dlu jg iktilad,tp skrg brcouple...shbt kite yg nmpk ALIM ttbe dga cite BERZINA...

Mr A :: “Cis, menyampah gila aku. Dulu baik bukan main. Sekarang, mengalahkan aku buruknya. Aku pun tak pernah berdating dengan perempuan tau”

MiSS B :: “Aku xsangka betul,dulu bukan main solehah...Ingtkan aku itu ini...skrng tup-tup kuar dgn mamat tu...tak senonoh la..Hipokrit!!”

MAKCIK X :: “Tengokla bdk skola agama tu...kata je blaja agama..dulu bkn main lg ceramah bagi dalil2 Al-Quran...skarang,entah syurga dgn neraka pn xkenal ke ape”.

tu br sket..kt luar tu 1001 mcm jnis cacian n kata yg kluar...

sape yg pna pegi dptkn golongan ni,jmpe n tny knp mereka brubah skian2??...

ade x sape2 yg cube nk tarik depa balik???

Kita selalu kata begini:“Alah, pelajar agama,xkan tak tahu”

“Dia kn hafal 30 juzu’ Al-Quran...xkkan la tak reti2 lg..

itula sdikit sbnyk yg sy pna dga n lihat sndiri..pna ke kite mendekati pendosa2 yg beragama ni??.xtrfikir ke kite,yg mereka2 tu ttp manusia biasa???..bile dh nma pn manusia sudah pasti pna wt kesalahan,kdg2 kslhn tu lebih teruk dr kesalahan bdk2 yg skolah agama...itula yg dikatakn UJIAN ALLAH...

sejak bila ssorg tu bila dia jadi plajar sekolah agama,dia ikut usrah,dia pna berdakwah ajak orang buat baik,dia keluaran Al-Azhar ke ape ke jadi maksum?..sejak bila pulak,manusia2 ni, bila buat dosa, dibolehkan kita membiarkan mereka?...

bukankah layanannya tetap sama dgn org yg xpna blaja agama,xpna ikut usrah, tidak pernah berdakwah yg buat dosa?..bila dia b'dosa,xkira la dia budak agama ke,ulama skalipun,sepatutnya kita layani dia dgn baik...tunjukkan dia jalan yg betul...

Tidak kira,kamu budak sekolah agama,atau bukan...sudah tggjwb insan slg mengingatkn...jgn hny tau menunding jari,mengata sana sni...igt...PANGKAT DAN GELARAN DAN KELULUSAN AGAMA,BUKAN LA LESEN UNTUK TERLEPAS DARI BERBUAT DOSA ~~peringatan brsma...wallahualam bisawab...

Friday, December 9, 2011

WANITA

0 comments

duhai WANITA...
˙•٠•●❤ bismillah ❤●•٠•˙

tau kah kamu sewaktu dulu....dirimu...
bagai "anjing peliharaan" org2 zalim..
dirimu dihina,disakiti,dinodai.....malah dibunuh!!..

NAMUN....

tatkala lahirnya insan brnma :: MUHAMMAD BIN ABDULLAH ::
hidupmu serta merta berubah...

dari dihina ••► dimuliakan..
dari disakiti ••► dilindungi..
dari dinodai ••► diperlihara...

tahukah kamu betapa sakit n pedihnya prjuangan insan ini utk memuliaknmu???..
kalau di kumpul seisi xkn dpt kamu mmbls sgala jasa n pengorbanan insan ini...
daaaaaan bkn bayaran yg dituntut insan mulia ini.....
apa yg diinginkn hnya la mengikut n mematuhi sgala suruhan ALLAH tnpa sdikit alasan skali pn...

••► jika DIA menyuruh kamu menutup aurat,maka tutupla..
••► jika DIA menyuruh kamu pelihara kemaluanmu,maka peliharala..
••► jika semua ini kamu xmmpu n enggan melaksanakan.....
••► maka ssungguhnya kamu telah menzalimi insan yg brnma "MUHAMMAD BIN ABDULLAH "..

wallahualam bisawab...

•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

Tuesday, November 29, 2011

angan-angan,

4 comments


Angan2 nak jadi kaya..
Angan2 nak jadi ternama..
Angan2 nak berjaya..
paling best :: angan2 nk punye tettttttttttttttt (rahsia)...hahaha

tumpuan pemikiran jadi berkumpul disitu,
terarah kesitu hingga lupa pada hakikat umur yang sentiasa berkurang,
hakikat mati pasti mendatang...
Leka berangan2,
terlupa pula realiti kehidupan. T_T
Diri sendiri rasa terpukul...
Mengangan2kn kehidupan dunia yg ntah umur ini cukup atau tak utk mencapainya...
Sudahnya,umur hanya habis disitu,berangan2 berpanjangan..

hishhh...apela yg aku merapu....ish2...

jom sm2 kite muhasabah diri....

Pandangla setiap anggota badan masing2,n telitikanlah bagaimana ia akn hancur..
Lihat pd tangan kita..yg kan melumat dimakan ulat..tiada daya menepis
Lihat pada kaki kita..yg kan mereput tanpa fungsi.. tiada daya lagi berlari
Lihat pada lidah masih basah berbicara..tetap kan hancur membusuk..tiada daya membela
Rasai dada kita..yg berombak n yg berdegup itu akn terhenti..Tiada lagi nafas baru..
Tiada lagi dunia yang diangan2kn..
Pintu taubat sudah ditutup..
Maka apa bekalan yg disedia?
Ada?

Tiada penyebab yang menjadikan makhluk mengadap dunia, kecuali kerana sedikitnya berfikir tentang mati (Imam al-Ghazali)....

Perbanyak ingat mati....(Moga Allah permudahkan, amin)

Tampal kat dinding bilik atau board 'INGAT MATI' besar2....
At least tiap hari 2,3 kali ternampak, 2,3 kali ingat mati....
Dari 2,3 kali yang sedikit itulah aan jadi banyak,insyaAllah.

astaghfirullahal-azim
astaghfirullahal-azim
astaghfirullahal-azim

Allah...aku hny hambaMU yg dhaif....ampuni dosa2ku,redhaila aku....berikan aku kekuatan menempuh jalan mujahadah ini sementara nafasku msh dbri pinjaman dariMU...Allahuakbar ~~



gamba ats ni..ade sorang hamba Allah yg tlh melukiskn utk sy..pndai die cilok pic sy dlm blog..ape2 pn thnks ye...sangat cute,:)...

tinggal kenangan

0 comments

pic diats tu - ENCIK RANGKA -

bismillah....

"Maut datang menjemput tak pernah bersahut,Malaikat datang menuntut untuk merenggut...Manusia tak kuasa untuk berbicara Tuhan Maha Kuasa atas syurga dan Neraka”

<((((((((((((((((◕‿◕)⊰ ehem :: pic mayat ni...nk tau sy dpt mn...meh nk story sket :)

penggali kubur : cik,u mau ka tgok 1 rangka..tempoh die da mati sekitar 70-80 thn..tp mayatnya msih compelte 90%...

me : boleh2,nk2 (teruja n xsbr nk tgok )

lalu si penggali kubur ni bwk sy ke van,n keluar kn satu rangka...dlm ati sy (laaaaaaa,ini yg dikatakn 90% complete)..pd bygn sy,bile apek tu ckp 90% complete mind set ni membayangkn rangka tu msih ade kulit ke kn,sempurna,complete la...tp bila tu yg dntujuk naluri sy brkata "hampeh betul"..

tp lepas tu,bila pk2 balik..kuasa Allah kan...bayangkn usia kematiannya dh mencecah 70-80 thn..tp masih ade rngka...sedangkan rangka2 lain yg sy smpat tgok dh tinggal sisa shj...ade satu tu dh tinggal gigi emas...tulang temulang lgsng xde...ade satu jirat tu,usia kematiannya br 4,5 thn gitu la..tp mayatnye hancur dah...rangka tinggal saki baki je..

even itu rangka milik org bukan islam...tp sket sbnyk ia menginsafkn diri ni...."BAGAIMANA KEADAAN JENAZAHKU KELAK?"...apekah layanan yg akn dberikan pd sy stlh 7langkah org2 yg mengiringi sy swktu td mula meninggalkn sy...

ni petikn sy sy ambil dr slh s'org blogger..
"Kamu jangan tertipu kerana tenangnya dan diamnya kubur-kubur ini, maka alangkah banyaknya orang yang sudah bingung didalamnya, dan jangan tertipu kerana ratanya kubur ini, maka alangkah jauh berbeza antara yang satu pada yang lain didalamnya....Maka seharusnya orang yang berakal memperbanyak ingat pada kubur sebelum masuk kedalamnya.".


Allah,Mati itu PASti...

kembali padaNya suatu yang hakiki,

cara, bila dan bagaimana kita mati,

mungkin berbeza, bukan pilihan sendiri,

marilah kita teliti,

dengan mata hati,

panjangkan doa buat yang telah pergi,

usah ratapi dan kesali,

lepaskan 'dia' dengan redha dan rela hati,

jangan dilupai,

pupuklah cinta dalam hati,

hargailah dan sayangi,

mreka yang masih di sisi,

sementara waktu yang berbaki ini,

masih kita miliki???


p/s :: dialog sy dgn penggali kubur tu sy pkai letak je..xbrp igt sgt ape butir bicara..ikutkn byk lg brbual..tp xigt la..maklum la dh lama pnye kisah...3 thn lalu :)...

lokasi jirat cina nye di pendas laut...berlaku perpindahan kubur disitu krn ade pak arab nk buat bangunan..jd sy kne pergi ke situ utk check smaada kerja yg dilakukn smpurna atau tidak....

pengalaman byk mengajar erti kehidupan..igtla kwn2 trsyg..kalau la dtgnye kite xmntk,comfirm la perginye kite xkn terjangka bile..bile dh snggup hidup,msti la sggup MATI...bile dh snggup dtg,msti la kne sanggup PULANG...sgguh mati kite bkn la satu pengakhiran....ade yg mnnti kite stlh itu..yakni kehidupan yg lebih abadi,hakiki n sejati....ia adela prmulaan satu proses prpndahan ke alam barzakh...mcmna keadaan kite kelak...kite sndiri yg mncari,dan Allah yg tntukan...

kalam Ilahi,Sunnah Rabbani,QaharMU pengimbas Amaran sgt mmpu menghadamkn sgala kejahilan n kedhaifan diri,.merungkai erti keinsafan akn mengundang sbuah harga pengabdian....smoga lambaian nasuha kita bisa memadamkn semua kesan2 luka yg dpenuhi darah n nista......AMIN(◕‿◕✿).......

wallahualam bisawab...

p/s again :: sory sgt artikel xbrp menarik..xde idea la..:)..tp sbb ttbe trjmpe gmba ni dlm folder...trigt kisah lama..♥


•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

Saturday, November 26, 2011

segalanya milik Allah...

1 comments

Bismillah....(◕‿◕✿)

kata org bijak pndai "dunia ini hny pinjaman,bersifat sementara,segalanya adela hak milik Allah"...

tapiiiiiiiiiiiiii...

gaya hidup org skrg ni lbih berpaksikan ke arah barat....seolah2 mcm hidup lama je kt dunia ni..bermula dr fesyen,tgkah laku,gaya hidup kebanyakan hmpir sume dah berpaksikan barat...seolah2 dunia ni mereka yg punye,bkn ALlah..nnnnnnnnnnnn ni adelah petikan ayat dari surah al-imran ayat 109 ::

Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan...(◕‿◕✿)
daaan..
Allah pna berkata:: "segala apa yang ada di langit dan bumi ini adela hak milikKU"..kata Allah kite ni adelah HAK milik Allah...

jadi..sbgai seorang yg sedar bhw kite ni adela hak milik ssorg,kite kne la sedar n tau ape tugas n tggjwb kite sbgai "HAMBA ALLAH" di bumi ni....oleh itu,sedar la diri kite ni,siapa kite disisi Allah...adekah layak utk kite berbangga dgn ape yg ade pada diri kite ni sedangkan segala2nya adela hak milik mutlak Allah...

kalau kite nk sangat bukti yg kite ni mmg milik Allah...

just look at our self...tengok kuku...sepanjang kite hidup ni,dh brp kali kite potong kuku....kdg2 ati ade yg mengeluh kn,sbb asyik nk potong kuku je..nnt klau xpotong syaitan dok menumpang la plak..tp dh sokmo nk kne potong boring jgk kn...rse br je potong kuku 2mggu lepas,tup2 dh pnjg balik kuku....tapi,cube kite pk balik..KALAU la btul kuku tu hak milik kite,ade x Allah mntk izin kt kite nk pnjangkn kuku kite tu?jwpnnye tntula TIDAK ADE kn2??...sbb kuku tu kn hak milik Allah..buat ape DIA nk mntk izin kt kite lak kn2??..

haaa lg satu hal yg kebanyakan org xske sgt2 kehadirannya..JERAWAT!!...suke ke xsuke ke,kalau dh kite ni hak Allah..dh Allah kata nk suh jerawat tumbuh..comfirm la akn tumbuh jgk..xdenye Allah mntk2 izin kite dulu...dan ape2 yg nk tumbuh pd kite ke,pd langit or bumi ke,sume xkn tumbuh tnpa izin Allah..n cmtu jgk la dgn hal2 lain,mcm hujan,pelangi..panas,bnjir,hidup mati kite..sumenye ats izin Allah je baru akn berlaku...

jadi kite kene la sedar segala apa yg ade pd kite adela hak milik Allah..xde bantahan..NOKTAH!!..

jadi...kalau Allah da suruh kite tutup aurat,silalah tutup..kalau Allah dh suruh solat,silalah solat..kalau Allah dh suruh amar maaruf,nahi mungkar..silalah patuh dgn ape yg tlh Allah perintahkan...

sebabnya masalah kite sekarang ni adela "Kite WAJIB MATI"..kenyataan yg kite semua xleh nk tolak..daaaan mati kite nnt bukan mati yg sembarangan..segala ape yg kite lakukan wlau sebesar zarah Allah ttp akn hisab...n hasil timbngan tu la penentu kehidupan kite di akhirat kelak...smaada ke NERAKA mahu pn SYURGA yg kekal abadi..


"اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي ِﷲِ رَبِّ الْعَالَمِينَ"


itula perjanjian kite dgn Allah,yg dmna mksudnye adela ::
"sesungguhnya solatku,ibadahku,hidup dan matiku hanyala kerana Allah"

smntara IMAN msh ade pd diri kite,sm2 la kite muhasabah diri kite semua...sm2 la mencari n trus mencari bekalan utk menuju alam akhirat yg kekal abadi...daan bersyukurla jika kita masih punya iman...Harta hilang boleh dicari,Ilmu kurang boleh ditimba lagi..tapi......jika iman hilang,alangkah ruginya hidup ini T_T..

sempena maal hijrah ini...sama2 la kite mengHIJRAHkn diri kite ke arah yg lebih baik lg.dan smoga sgala apa perbuatan kite,amalan kite Allah redhai (✿◠‿◠)


•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

Sunday, November 20, 2011

mati itu PASti

1 comments

bismillah...

••► sedang dok sakit tekak tnpa sebab ni,ttbe lak trigt satu ayat dlm entri yg pna sy bc dlm blog seorg hamba,ttg “Wahai diri,aku akan mati”...

••► terkedu..termanggu seketika...ayat tu mmbuatkn sy trfikir,..YA,saat perpisahan itu PASti tiba...n xde ms lain lg dh yg ssuai utk saat tu...kalau la dtgnye kite xmntk,comfirm la perginye kite xkn terjangka bile..bile dh snggup hidup,msti la sggup MATI...bile dh snggup dtg,msti la kne sanggup PULANG...Allahuakbar....kite ni hidup hny menghabiskn ms utk menunggu hari yg PASti akn kunjung tiba...tujuan kite kesni,mnjdi kalifah dbumi ni adela utk di uji..tiba masanya nnt PASti kembali..jd knp xnk sgt berpisah??...nikmat sgt ke dunia ni??..

••► padahal kt dunia ni,hidup kite mcm roda je..kejap senang,kejap susah..suka duka dtg silih bergnti...xde satu pn la yg kekal...semuanya just bersifat sementara...jika mati tu xmemisahkn kite,kesenangan ttp akn pergi jua ~~..bak kata org yg arif ttg khdpn ::“Manusia lahir bersama tangisan, dicelahi kehidupannya oleh tangisan dan akan dihantar ke pusara oleh tangisan.”...

••► pnah ke ade kesenangan yg abadi n hakiki??jwpnnye tentula TIDAK ADA...dh tau cmtu,berpada2 la dlm hidup ni...hidup la sbgai musafir yg lalu singgah di rntau org yg mna selalu merindui kg halamannye...

••► jadila insan yg hidupnye sntiasa di temani mujahadah dan taubat...
usaha la mnjdi insan yg baik wlaupn hidup pna diselubungi dosa n noda...ttp la mengukir taubat walaupn berkali2 tlh dimungkiri...tempuhila jln mujahadah sekalipn kite pna goyah...

••► jika ade prasaan takut n bimbang tatkala memikirkan maut yg bakal bertandang...igtla,bhw ssungguhnya Mati itu bkn la satu pengakhiran,ttp ianya adela satu prmulaan kpd satu kehidupan yg lebih abadi,hakiki n sejati...mati hny la satu proses perpindahan dr dunia ke alam barzakh...sma spt kelahiran,dr rahim ibu turn ke dunia :)...~~~

••► YUP,kalau sggup dtg mesti kne sggup pergi/pulang :)...bukan ke kite ni bertemu utk brpisah??...hati sntiasa la brpk "BERTEMU xJEMU,BERPISAH xGELISAH ^_^....

••► smoga KEMBARA kite kt dunia ni akn tiba d hujung destinasi sbnr yakni SYURGA...

AMIN ^_^



•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

RENUNGAN DIRI

0 comments

:: RENUNGAN HIDUP ::

•٠•●❤ HIDUP KITA CUMA DI DALAM 3 HARI

1. Semalam : Sudah menjadi sejarah
2. Hari ini : Apa yang sedang kita lakukan
3. Esok : Hari yang belum pasti

makanya ::
- Hisablah hari pertama semoga hari yg kedua kita lebih baik dari hari yg pertama.

- Jgn mengharap hari yg ketiga krn mungkin ajal kita pd hari yg kedua.

•٠•●❤ HIDUP CUMA DALAM 2 NAFAS:

1. Nafas Naik
2. Nafas Turun

dengan itu sila lah ::

- hargai nfs yg naik krn udara yg dsedut tu adela pmberian Allah scara percuma n cari la keredhaan dlm menggunaknnya <3

- brtaubatla dlm nfs yg kdua krn mgkin itu nafas kite yg trakhir akn kluar dr tubuh brsma nyawa n roh utk meninggalkn dunia yg fana ni ~~


•٠•●❤ HIDUP YANG ABADI CUMA ADA 2 TEMPAT:

1. Kekal di dalam neraka
2. Kekal di dalam syurga

ingaaaaaaaaaaat ::

- kecelakaan neraka tu amaaat la mengerikan n kite hny diyakinkan oleh keyakinan kite kpd rukun IMAN..

- kelazatan n kesejahteraan syurga itu maha HEBAT..xtrduga oleh fikiran kite n utk mnterjemahknnya,trdpt dlm rukun ISLAM n puncaknya adela SOLAT :)

:: Amat sukar utk dipercayai bg yg ingin ke SYURGA ttpi xbersolat, umpama seorang yg nk naik kapal terbang tp xde BOARDING PASS..(klu istilah sy BANYAAAK CANTEK :D ).. ::

n mereka yg sengaja melalaikan solat,umpama mengeposkan sepucuk surat tnpa melekatkan setem...bila ditny cmna surat tu nk smpai kpd penerima..maka ie pn jawab "SETEMNYA AKN DIHANTAR KEMUDIAN"…

Ada 2 penyelesaian dlm kes ni :-

1. Dia mungkin didenda
2. Segala suratnya masuk tong sampah.

Oleh tu,xke patut kita semestinya bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita???..skurang2nye Allah da beri udara secara percuma untuk kita berzikir mengingati Allah setiap detik n ketika,hinggala saat kita kembali kpd Allah dlm keadaan jiwa yg tenang…lalu masuk kedalam syurga dlm keadaan kita redha n Allah meredhai ^_^...

wallahualam bisawab...

•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

Friday, November 18, 2011

INSAFI DIRI

0 comments

BISMILLAH...(✿◠‿◠)

Alhmdulillah segala puji-pujian hny kehadrat ilahi,tuhan sekalian Alam...salam n selawat ke ats junjungan Mulia Rasulullah S.A.W,pmbwa utusan berhikmah sepnjg zaman...paluan takbir buat para sahabat n tabiin yg ttp setia sbgai pengejar SYAHID,hebat mengalun rentak n barisan ummah agar islam kmbali di julang...rangkaian mujahid n mujahidah islam,sinarmu diintai dstiap penjuru,bgai satu wadah yg mencanangkan kebaikan brhemah.Lantas islam bakal brdiri megah menghukum Yahudi durjana...Allahuakbar

:: menyusun rentak paradigma,sy dilahirkan sbgai seorg islam yg smpurna...asal usul diri ini sememangnya islam bgai menyemat jiwa bhw agama tauhid ini bkn skadar warisan,ttpi suatu metod pegangan yg wajib di anuti manusia yg bragama...

:: xde yg kekal ddunia ni,smaada kaya ke miskin ke,.yg mmbezakan nnt hny la amal,iman n takwa..even sultan skalipn akan mmlui saat2 sukar dlm hidupnya....bkn darjat or pangkat yg mnjdi taruhan,ttp islam n ihsan pujangga zaman brzaman...

:: tnpa iman,binasala kkuatan seorg mukmin yg sbnr,...
antara syurga n neraka,mna kh yg mnjdi noktah pengakhiran hidup yg abadi..
saat sakaratulmaut dtg brtndng,xkn ada lg pelindung yg dpt mnyelamatkn..
wktu itula jgk sgala dosa2 yg pna dllakukn dlu kmbli mengjengah ruang fikiran..
titik noktah yg pna kite mulakan akn brakhir dtmpt prmulaannya jua...datangnya kite dr segumpal tanah,kmbali jua kite ke tanah tmpt asal kejadian kita..

:: dalam mengejar noktah terakhir dlm khdpn ddnia fana ini..jdikan la al-quran n as-Sunnah itu sbgai sumber rujukn yg plg utama..krn itula peneman kita yg plg bharga dlm pncarian abadi...luangkn ms,korbankn jiwa n raga dlm mnghayati ayat2 quran yg mmpunyai keunikan n kelebihannya trsendiri..manusia yg kaya iman,buta maksiat psti akn mncari2 pedoman utk dibuat teladan...

Firman Allah swt didalam Surah al-Nisa’ ayat 59 :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya. “

:: taat la pd Allah n Rasul melebihi segala2nya....taat kpd Allah dgn mlakukan sluruh perintahNYA serta meninggalkan sgala laranganNYA..

:: cmtu jgk la dgn ketaatan kita kpd Rasul,xkn smpurna iman ssorg muslim slagi mna ia tidak mncintai Rasulullah sbgaimana ia mengasihi dirinya sndri..

:: lahirkan la rsa syukur kita kehadrat ilahi diats sgala kurniaan n nkmat yg tlh dbrikn...

:: kalam Ilahi,Sunnah Rabbani,QaharMU pengimbas Amaran sgt mmpu menghadamkn sgala kejahilan n kedhaifan diri,.merungkai erti keinsafan akn mengundang sbuah harga pengabdian....smoga lambaian nasuhaku bisa memadamkn semua kesan2 luka yg dpenuhi darah n nista......AMIN(◕‿◕✿).......

•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

Friday, November 4, 2011

jalan mujahadah itu susah...taaaaaaaapi.INDAH ✿ܓ

1 comments

bismillah...

˙•٠•●❤ kebaikan itu kerapkali perlu dimulakan berkali2..xda istilah putus asa dlm mghrp keampunan dan keredhaan Allah...wlau berkali2 mundur,tersadung...tp itu bukan alsn utk berhnti...berhenti ertinya MATI..MATI dr mengharapkn CAHAYA ILAHI...hakikat tu lebih bahaya dr mati jasad yg lahir ni....

˙•٠•●❤ Walaupun terasa diri diselubungi selimut dosa dan kemelut alpa, jangan sekali-kali putus asa...Allah xkn pna mnutup pntu keampunan...kunci pintu itu adela HARAPAN..slagi ade harapan..slagi itu la ade prjuangan...tewas dlm 1 pertempuran,xbeerti tewas dlm 1 prjuangan..

˙•٠•●❤ Hati itu boleh berkarat,pencucinya adalah Al Quran dan ingatkan mati. Begitu panduan yang diberikan oleh Rasul junjungan...Jua teringat pesan Imam Ghazali:
"Carilah hatimu di tiga tempat...temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui,carila hatimu ketika mengerjakan solat...Jika tidak kau temui jg,kau carila hatimu ktika duduk tafakkur mengingati mati..jika kau x temui jg,maka berdoala kpd Allah,pinta hati yg baru krn hakikatnya pd ketika itu kau xmempunyai hati!"..

˙•٠•●❤ periksa la kehidupan harian kita..bgaimna kehidupan harian kita..telahkah kita buka setiap hari barumu dgn hati yg bersyukur?..telahkah d ucapkan segala puji bagi Allah yg menghidupkan aku drpd kematian yg sebentar dan kepadaNya la kami akn dikembalikan....

˙•٠•●❤ xmengapa sekiranya kita x smpai di hujung jalan,cukup sekadar kita tlh menempuh jalan...justeru ketenangan n kebahagiaan itu bkn hny ada di hujung jalan,ttapi ada di sepanjang jalan...Genggam al Quran,ingat mati n berangkatla... Jalan mujahadah itu susah tapi indah! <3

Saturday, October 29, 2011

(¯`•.ღ...SEDARLAH...(¯`•.ღ

0 comments



••► Anda fikir,
jika anda 'BERTEMU' Allah sekarang,
Apa yang Allah dapat 'BANGGAKAN' tentang anda?

••► Tanya diri satu SOALAN,
"Adakah aku benar-benar ahli Syurga?" Berehatlah sebentar,dengan berTAUBAT..Astaghfirullah..

••► Cuba teka,kat Akhirat nanti,
ada tak orang yang JALAN malas-malas ke Syurga?

p/s : Kadang-kadang kita tak perlu mengadu pada manusia,cukupla kita MENGADU kepadaNYA..cari apa PUNCA yang menyebabkan diri kesepian,kemudian,ambil masa untuk meluahkannya kepada SI DIA..

berhikmah dlm mmberi teguran ^_^

1 comments


Allah da pesan..nak menegur dalam islam,kene berhemah..

“Serula (manusia) kpd jln Tuhanmu dgn hikmah n pljaran yg baik n bantahla mereka dgn cara yg lbih baik.”

nn dlm surah Thaha ayat 44 yg bermaksud;

‘‘Berbicara la kalian berdua kpdnya (Firaun) dgn kata2 yg lemah lembut,mudah2an ia ingat atau takut.”

Rasulullah s.a.w bersabda,

‘‘Prckpan org yg berakal muncul dr balik hati nuraninya..maka ktika hndak berbicara,trlebih dulu ia kembali pd nuraninya,pabila ada manfaat baginya,dia harus brckp n apabila ia boleh mndatangkan keburukan,maka dia hendakla tidak melafazkannya..Ssgguhnya hati org yg bodoh berada di mulut,ia berbicara sesuai apa shj yg dia mahukan’’.

p/s : level firaun yang sesat pon Allah suruh berlembut lagi..ni kan kesalahan lain kan?...

p/s lagi :: budak ats tu,cute mcm sy kn?..lalala...^_+

Saturday, October 15, 2011

pendapat 4 mazhab mengenai aurat ~~

1 comments


Aurat dan akhlak adela prkra yg sgt pntg dlm khdpn muslim n muslimah...if xde n kurang slh satu drpdnya,maka lum ckup la acuan dlm khdpn kite...aurat kite wajib djga,manakala akhlak perlu dprbaiki dr ms ke semasa....n yg dbwh ini adela...:::Pendapat empat mazhab tentang aurat wanita Islam....

1. Mazhab Syafie’:
Pendapat pertama : Semua anggota badan (pendapat yang paling sahih)
Pendapat ke dua : Semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan (sekiranya tidak menimbulkan fitnah)

2. Mazhab Hanbali:
Pendapat pertama : Semua anggota tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan. Jika mendedahkannya menimbulkan fitnah maka wajib juga ditutup.
Pendapat ke dua : Semua anggota.

3. Mazhab Hanafi:
Pendapat pertama : Semua anggota tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
Bagaimanapun jika mendatangkan fitnah wajib ditutup.
Pendapat kedua : Semua anggota tubuh kecuali muka, dua tapak tangan dan tapak kaki hingga pergelangannya.

4. Mazhab Maliki:
Semua anggota tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan. Jika mendedahkannya ditakuti boleh menimbulkan fitnah maka wajib juga ditutup.
Cuba anda bandingkan pendapat-pendapat mazhab yang telah disebutkan di atas. Kalau diperhatikan, tiada perselisihan pendapat yang ketara dari segi batasan aurat wanita. Dengan itu tiada ruang bagi wanita mukminat untuk mempertikaikan tentang masalah aurat kerana ia telah menjadi hukum dan peraturan syarak yang wajib dipatuhi oleh setiap wanita.

jika semalam kita diberi kekuatan untuk menjaga aurat dan akhlak kita,hari ini marilah kita ttp berusaha,n utk hari esok marila kita berdoa agar trus diberi kekuatan olehNya ♥

Friday, October 14, 2011

HIJAB

1 comments



Assalamualaikum w.b.t..
Ehem.....lma dh xupdate blog ni..mujur xbersawang =)..
Bismillah,
Sy ada trbca 1 artikel yg menarik..simple but very meningful la..
Ssuai utk dbca oleh sume lapisan masyarakat ^_+..
Kisahnye gini...
Ade sorang laki non muslim brtny kpd sorang llaki MUSLIM...
“WHY DO GIRLs COVER THEIR BODY AND HAIR??”..
In the same time (chewah,sy lak nk speaking kt sni..ehehe),ada 2 biji gula2,then dgn tenang n cool die pun keluarkan la gula2 tersebut...satu bungkusan dibukak,yg satu lagi dbiarkan terbungkus..after that die buang dua gula2 tu ke lantai yg kotor....llaki yg brtny td tu pn pelik sgt n mula tercengang....n utk menghilangkn rs pelik llaki tu,pemuda muslim td pn tny balik “IF I ASK U TO TAKE ONE OF SWEETs WHICH ONE U WILL TAKE??..llaki yg kepelikan td tu pn mnjawab “ hmm,i think absolutely i will take the covered one..smbil tersenyum dgn pnuh lebar,pemuda muslim td balas balik...”THAT HOW WE TREAT AND SEE OUR WOMEN”...
The end... (◡‿◡✿)

Cite yang simple je kan2?? (✿◠‿◠)
The priority of aurat..sangat laaaa PENTING..
Da kata WAJIB kn...mmg la penting (✿◠‿◠)
ISLAM menyuruh kite ttup aurat utk mnjg kehormatan kita...aib kita...
Seee,simple je kan ..tp kite je xnmpak sume tu 
Perihal Syaitan mensasarkan dosa 'buka aurat' ini sebagai dosa pilihan utamanya ada disebutkan dalam Al-Quran dari firman Allah ertinya :-

" Maka Syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan kepada keduanya yang tertutup dari mereka iaitu auratnya .." Al-A'raf : 20)
daaaaaaaaan,

Allah SWT berfirman :
" Wahai anak Adam, telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh menutup aurat-aurat kamu dan untuk perhiasan" ( Al-A'raf : 26)
Amat jelas dari ayat ini,penutupan aurat ditujukan kpd ssiapa shj yg termasuk dlm kategori anak Adam iaitu kite ni yg brnma INSAN,MANUSIA...justeru barangsiapa yg brpaling dr arahan ni,scara langsung ia menjatuhkan tahapnya selari dgn binatang yg xckup kemampuan n akal bg menjalankan arahan penutupan aurat...

Haaah,takut x??.....xsgguup rse nye nk umpamakn diri sndiri dgn binatang...kan2?? kalau takut renung2kan la ye (✿◠‿◠)...

moral kt sni..
ISLAM itu indah xterkata...
Stiap buku ada pembalutnya...
Bgitu jgk dgn tingkap,,,..
Ada langsirnya...
Sm je mcm prlakuan n aurat kita...
Stiap perlakuan ada adabnya..
Stiap aurat ada batasnya..
Renungkanlah... (◕‿◕✿)


Ingatlah rakan-rakan wanita ku....Jika anda menganggap pakaian haram yang anda peragakan itu lebih cantik daripada pakaian yang disarankan oleh ALLAH,maka sebenarnya anda telah cuba menyatakan bahawa pakaian yang disarankan oleh ALLAH itu adalah tidak cantik...Maka, di masa anda menyatakan demikian (ditambah anda mempraktikkannya) , maka anda di saat itu sedang melakukan suatu kesyirikan yang tidak kurang besarnya, dan menunjukkan anda sungguh berani kerana perbuatan anda itu sebenarnya menunjukkan anda sedang melawan (memprotes) ALLAH. Nauzubillah.

wassalam ..

Friday, September 16, 2011

ISLAM ITU INDAH

0 comments

assalamualaikum...

bismillah,..
tga dok sj2 ni ttbe lak trigt,1stme g tmpt bakar mayat,tgok mayat kne bkar dlm oven..mula2 mcm scary2 jgk,smpai trketar lutut,yela,bkn sng nk dpt p tmpt bakar mayat n then si tukang bakar mayat tu bg lak pluang tgok mayat yg tga kne bakar tu..tp lme2 alhmdulillah..tgok rangka mayat pn mcm tgok ank patung..hehehe...

sume tu pengalaman...pengalaman yg mematangkn diri sy n menginsafkn sy sdikit sbyk...Allah dh buke mata sy ttg nikmat n bruntungnye dlhirkn sbgai seorg muslim..Dalam menjadi seorang muslim secara umumnya ia merupakan satu konsep disiplin hidup yang indah..Islam tlh memberikn garis panduan yg ckup cntik..Bngun tidur awal pagi trus lakukan senaman (solat subuh),klu trlebih awal pn ada senaman (tahajjud)..Lpas bkrja stngah ari kna rehat skejap utk mengurangkn strees,so buat regangan (solat zohor)..dh abis krja,cuci muka n buat regangan lagi (solat asar) sblum aktiviti fizikal..Berhenti brmain sblum prtukaran mlm dr siang..brsih diri n tenangkan diri (solat maghrib)..Sbelum tidur lakukan lg regangan n relaks minda (solat isya’)..

Bila Allah haramkan makan khinzir,Allah halalkan pelbagai jenis haiwan yang enak dimakan.Lembu,kambing,ayam,itik,rusa n mcm-mcm lg la..bila Allah hramkan arak maka Allah hlalkan plbgai jnis minuman..Air suam,sirap (calor macam2),oren,jus buah2an lain,kopi,milo,neslo n plbgai minuman lain..Pendek kata 1 benda Allah haramkan berpuluh-puluh benda Allah gantikan bahkan lbih baik n berkhasiat =).

Sbb 2 bila diktakn “Dunia adlh Pnjara kpd Orang Mukmin”..maka indah sungguh penjara ini..bleh ada rumah sendiri,kndraan,prniagaan,bersiar2 ke sluruh dunia,bleh kahwin sampai empat org,timang anak,bermain macam2 permainan,sambut hari raya aidilfitri,aidiladha,maulid nabi,hijrah n pelbagai lg kmudahan yg disdiakan diruangan “Penjara” ni..Byngkan bgaimana nanti Allah sediakan utk orang mukmin sebuah Syurga di sana.....wallahualam bisawab..INDAH kn,krn itu la islam itu tersangat la indahnye ^_+sma2 la kite pk kn n renung2kan..:)..

ıɹɐpɐpıq ɹɐʍɐɯ(◡‿◡✿)

Saturday, September 3, 2011

When faith was put as test ~~

1 comments



ape yg kne wat adela S::A::B::A::R
krn..........
SABAR ITU SEBAHAGIAN DARI IMAN ~~

p/s :: pic yg ats tu..BUKAN SAYE :D~~

bismillah..

btul ke kite xptut di uji dlm hidup??

pepatah menyatakan....

“GAGAL SEKALI BUKAN GAGAL SELAMANYA”

taapiiii hrus d'igt,hakikat sbuah kehidupan bhw:

“BERJAYA SEKARANG BUKAN BEERTI BERJAYA SETERUSNYA"

✿ܓ Firman Allah SWT ✿ܓ

”Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata ”kami telah beriman” sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)”? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta”...✿ܓ

br2 ni sy dlnda musibah yg bagi sy brt jgk la...n skrg pn msh lg di uji..hmmm...sy buntu,hilang arah,,,rs mcm xde hrpn n sinar ~~
Sering sy dga,bhw Allah b'sma kite...tapi entah knp,hati ni pna meragui....✿ܓ

sy merintih n merayu,,,,
Air mata ni mencurah2 turun bgai tiada noktah...
sedih yg sy alami,xtrungkap dgn kata2..✿ܓ

sy fikir sy kuat,sy hebat...tp ntah la..
dsjadah itu sy trbrng lesu..sputnye 1/3 mlm tu sy hbis kn munajat pd Allah...tppp ape yg sy wt...menangis n mnghbiskn ms dgn prsoalan..~~
Saat tu kepercayaan sy benar2 diuji~
Iman sy goyah dngn fitnah kehidupan~
Harapan syhancur berkecai~
sy tewas dgn dunia yg spatutnya sbgai ujian~..✿ܓ

tangisan smakin deras,ke mna suma kepercayaan yg pna d'pelajari..knp hrus lemah bgini..seolah2 xmlihat cahaya dihadapan..knp harus meragukan Dia yg mencipta diri...

sy trtarik dgn kata2 ni.✿ܓ

Ketika kita didalam kesusahan, mengharapkan keadilan yang sebenar. Mengharapkan pembelaan untuk dibela. Dan ketika itu, bukan kah kita telah mengharap pada Al-Adlu~ yang Maha adil?

Ketika kita dizalimi,mengharapkan pembalasan yang setimpal akan diberi,Maka pada ketika itu,bukankah kita mengharap pada yang Maha Membalas?

Ketika kita melihat pantai,ketika merasa ketenangan melihat keindahan matahari terbenam.Maka pada ketika itu, tanyakan pada diri..“Apakah pasir itu memberi kita ketenangan?Apa air laut itu sumber ketenangan? Apa matahari itu punca ketenangan?”

Tidak~Bahkan tidak.

Tenang itu disini.Di hati.Bukankah As Salam itu sifatNya Tuhan? Dan ketika itu kita telah mengharapkan Tuhan.

Aku jadi tersentak.Ibarat renjatan Elektrik mengalir ke jantung~

Manusia itu sentiasa lemah~ Sentiasa lemah.Fitrah itu yang harus kita sedari.Bukan mudah untuk membina hati.Dan bahkan lebih sukar menjaganya. ..✿ܓ

˙•٠•●❤ Ye,Allah mahu sy brfikir...sy bkn insan yg da ckup lma hidup di muka bumi...sy jgk bkn insan yg arif dlm hal duniawi apatah lg akhirat...ttapi sy jgk manusia biasa yg mmpunyai kehidupan..yg xpna lekang dr sbrg ujian..

” Ya Allah…..jika ujian ini untuk menguji keimananku,berilah aku kekuatan,keimanan dan ketaqwaan...Jika ujian ini untuk kaffarah dosa-dosaku,berilah aku kesabaran dan keredhaan.”✿ܓ

Thursday, September 1, 2011

ini kisah saye :)

3 comments


ini ank buah sy,najwa n azim...mereka di kubur moyang sy a.k.a atok sy...sayu sgt ms ni..sedih...trigt memo dgn atok...smoga atok ayah tenang n aman dsna serta dtmptkn dklgn org2 yg soleh..amin...(◡‿◡✿)

BISMILLAH...
╠╬╬╬╬╬ hidup umpama suatu percaturan yang harus dihadapi oleh setiap manusia… manusia akan lebih semangat dan ceria dalam hidup jika “jiwa”nya hidup..andai manusia sudah mati jiwanya..umpama dia “bangkai hidup”..╬╬╬╬╬╣

><(((°> ayat tuuu...sy sgt teruja n suka mendengar nye....sgt terkesan...yela,sy ni pn,dr dlu smpai skrg,stiap ape yg jd kt sy,sy tau itu sume dtg dr DIA..cume kdg2 sy kalah dgn prasaan sndiri,xmmpu nk pk dgn baik ~~...seolah2 da putus asa dgn hidup..huhu(✖╭╮✖)...tppp.....Alhamdulillah sy masih diberi kekuatan utk mencoret disini....(◕‿-)

Doa dr insan2 trsyg xpna ptus pd diri ini..
Memberikan sy satu kekuatan yg sukar sy gambarkan...
Syukur jgk pd yg Esa krn sy masih dipinjamkan sebuah kesabaran...
Sy masih dihadiahkan nikmat kehidupan...Sy masih bernafas..IM ALIVE :D..Allahuakbar...(✿◠‿◠)

✿ܓ Kesakitan,kepedihan,kekecewaan tu seolah2 sudah sebati dengan diri saya...
Merasa skt yg berpanjangan membuatkan sy blaja menghadapi kesakitan demi kesakitan...
Alhamdulillah...sy kembali tenang...
saya kembali optimis...✿ܓ

✿.a.:Ya Allah..hny padaMu aku meminta n berserah segalanya...Hidup matiku di tanganMu Ya Allah...Segalanya telah diatur olehMu...Aku hny sebagai pelakon yg melakonkan watak yg Kau kehendaki...Watak duka,suka sumenye tlh telah diatur olehMu...Kehidupanku juga adalah aturanMu...Maka dengan ini, aku padaMu,jdkanla aku seorg pelakon yg memegang watak baik dlm ceritaMu,jdkanla jalan kehidupanku ini dgn lebih teratur...Hny padaMu aku berserah segalanya...Ya Allah,jdknla jln hidupku lbih mudah dr sblm ni...Berila aku kekuatan dlm mengharungi setiap ujian,dugaan,cabaran n cubaan dariMu...Aminnn.....Ya Rabbal Alamin....:a.✿

»-(¯'v'¯)-» bak kata my ummi :: its hurt,kebenaran itu menyakitkan..yela ummi,mira akn try lembutkn ati ni...sy ckp dlm ati sy ade kaca,tp umi cakap dlm ati sy ade biskut,xberkecai cume berhabuk je,..ehehe...(◕‿◕✿)


˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ P/S :: buat tiap hati yg teruji....n diuji....ujian tu berputar mengikut apa yg tlh Allah tentukan......bia pn ada ketika nya ujian itu tentang apa....bagaimana....kenapa....namun ujian makhluk yg sebenarnya adela pabila tiap kepercayaan n keyakinan itu dipertahankan....atas iman n taqwa kpd Allah S.W.T....˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

»-(¯'v'¯)-» tertarik dgn kata2 hamba Allah dFB ıɹɐpɐpıq ɹɐʍɐɯ sy..:: ujian dan dugaan tu tarbiyah dpd Allah SWT..idup manusia tu satu siri ujian,bile dah lepas satu ujian,ade lg ujian2 yg sdang menanti n begitulah sterusnya..setiap orang diuji ngan cara berbeza,mungkin diuji ngan persahabatan,ade prg diuji ngan rumah tangga,masalah kewangan,gempa bumi,kmiskinan,kemlangan,sakit n macam2..stiap dugaan n ujian yg Allah bg ade hikmahnya..org beriman slalu ade cara sndri untuk jage ati die,wlaupun blawanan ngan ape yg dtrima dlam khidupan ..bile dpat musibah,air matanye menitis,tp atinya terilham untuk meyakini bahawa ape yg dberikan Allah kpadanya pasti yg terbaik untuknye....fizikal die mungkin lelah,fkiran die mungkin penat,tp bukan ngan ati die yang terus menerus yakin apabila diuji oleh Allah tu tandanya bhawa Allah masih syang drinya..subhanallah,Allah tu Maha Penyayang..(^_^)Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

nnnnnnnnnnnnnnnnnn :: ketentuan Allah adalah rahsia Allah...<((((((((((((((((◕‿◕)⊰

ıɹɐpɐpıq ɹɐʍɐɯ

Friday, August 26, 2011

UJIAN itu nikmat (●*∩_∩*●)

0 comments


BIsmillah..Alhmdulillah dbri keizinan utk menaip lg kt sni...skali lg br2 ni Allah uji sy dgn ujian skt..dbulan ramadhan pula tu..saat2 org sibuk bribadah sy sibuk perang tahan skt,br 2,3 ari skt sy rs mcm da brhari2 skt....."pendarahan dlm perut"...agk sedih tp alhmdulillah,Allah bg sy kuat..sy xmenangis even ms kne tu skt,lemah bdn,longlai sbb darah byk keluar,hilang byk darah,Allah je yg tau sktnye...tp alhmdulillah,berkat ajaran ummi sy yg suruh sy amalkn air fatihah yg dbc pd air mineral sbyk 70 kali,dgn izin Allah akhrnye dlm ms xsmpai 24jam sy sembuh kembali...syukur alhmdulillah,...n itu wt sy trpk...Allah da beri sy nkmat sht brtahun2,ape slhnye skali skala Allah bri peringatan pd sy dgn dtg kn skt pd sy,agr sy xlalai n leka n sntiasa brigt,kite MILIK DIA :)..

Org yg beriman,pabila ditimpa sstu musibah atau penyakit,dia akn ttp bersyukur n smakin akrab dgn Allah,krn dia tau,skt itu bleh mghpus dosa2 yg lalu...dia akn sntiasa brbaik sangka dgn Allah..

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

kesenangan n kehidupan itu sendiri adela satu ujian...

Mnusia diuji setiap masa...

Krn cagaran syurga adela iman...

n rhmat ALLAH tu melimpah kpd kita ats dasar keimanan kita kepadaNya...


hmmm.....mnusia mmg sntiasa diuji..n klu ikut pndgn sy la kn,ujian tu ade dua bentuk..

1.Ujian yg menyukakan,gembirakan,menyenangkan(positif): jadi raja,Perdana Menteri,pegawai tinggi,kaya raya,harta byk,bijak pndai n lain2 la...2 just antara contoh2 besar je la..:D

2.Ujian yg xmenyukakan,sedih or menyusahkan(negatif):lumpuh,sakit yg teruk,xleh jln,tu paling azab....Ujian lain yg ringan :: kne hina,kne ngata...demam,luka kecik2 n lain2 lagi la..

antara dua ujian ni,ujian senang la yg plg ssh sbnanye :D...Allah pna sebut yg byk msuk neraka adela org kaya,high class tapi yg byk msuk Syurga adela org miskin..

saye tertarik dgn satu post yg djmpai di blog org...ehehee..tajuknye "HIKMAH DI SEBALIK UJIAN"

Apa itu Istidraj...

Kadang2 kita m'dengar org b'tanya "Kenapa kadang kala kita lihat seseorg insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran? ".

Kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd seseorg individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu. Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya jadi sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi jika individu itu masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan
kemurkaan Ar-Rahman.

Kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan.

Itu tandanya Allah sayang pada kita.Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat, kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd yg Esa.


Apakah dia istidraj itu?

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj.

Rasullulah s. a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."

(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka.

Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian didunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja.. Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah.

Bila kita tanya, apa kamu takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai.

Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s. a. w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadatpun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Rasullulah s. a. w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul æIbad) Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap,
anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap) , dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.

Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.

Jadi, jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah.

Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya? Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj.

Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan.

Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari. Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya.

Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahualam.

<((((((((((((((((◕‿◕)⊰ pin pin pin.....MENARIK kn artikel tu (✿◠‿◠)...syabas tahniah weldone pd blogger aslnye yg sy sndiri xtau sape penulisnye...

pa pe pn...kite kne igt...bile kite di uji..tu adela tnda Allah sgt syg kt kite ;)..krn bile kite di uji kite akn mncri tmpt kite akn brpegang n brgntung...n sbaik2 tmpt brpgg n brgntung adela dgn kmbali kpd Allah taala...plg pntg kite kne sntiasa brsgka baik pd Allah taala (◡‿◡✿)...

Saturday, August 20, 2011

WANITA

2 comments


~:: Wahai gadis solehah, kau pertahankanlah hijabmu, walaupun dunia memandang hina, yakinlah kerana Allah tetap melihat dengan penuh bangga, akhlakmu kau pelihara, maruahmu mesti rapi dijaga, pastikan tutur katamu yang lembut, moga iman dan taqwa menjadi benteng diri ::~

~* Ku RELA stokin kaki ku BASAH terkena air yang melimpah daripada TERKENA PECIKKAN API NERAKA..

~* Ku RELA berpanas memakai jubah MENUTUP segala aurat yang ku JAGA daripada ku berendam dalam LAUTAN NERAKA..

~* Ku RELA rambutku disimpan RAPI terpelihara juga TUDUNGku labuh ke bawah dada daripada DIGANTUNG rambutku sehingga MENDIDIH OTAK derita..

Friday, August 19, 2011

sYAITAN :: MUSUH NO 1

0 comments



bismillah....puasa da nk abis..sayu nye nk lepaskn ramadhan pergi :(..hmm hbis puasa trlps la syaitan...mula la kmbli kje2 nk merosakkan ank2 adam..k la sy nk kongsi kt sni mengenai syaitan yg sy ptik dr d penulis komik :D...<((((((((((((((((◕‿◕)⊰

spt mnusia,syaitan jg mkhluk Allah...syaitan sgt bhy krn boleh merosakkan iman kita..syaitan menggoda n menghasut mnusia supaya ingkar pd Allah dan akhirnya mnusia itu akan sesat dan lastly msuk neraka brsma2 syaitan tuuu....sbbtu kite kne mlwn keras syaitan2 tuu...
SAPE IBLIS SAPE SYAITAN??~~
IBLIS :: raja syaitan
:: dijadikn drpd api..
:: sgt pandang rendah pd nabi adam krn djdikn drpd tanah
Sedangkn nabi adam drpd tanah..
:: Allah menghalau iblis dari syurga krn xma sujud pd nabi
Adam..
:: mengumpul pengikut2 nya yg trdiri drpd jin2 kafir yg
Brnma syaitan...

SYAITAN :: ialah tnterea n org suruhan iblis...

AMBITION SYAITAN N IBLIS..
Igt kite je ke ade cita2...iblis n syaitan pn ade tau...tp 1 je la..ehehe...iaitu nk menyesatkn manusia seramai mungkin supaya dpt msuk neraka sm2 diorg..krn mrh dihalau dr syurga,iblis tlh brsumpah utk menyesatkn ank2 adam....
IBLIS DAPAT LESEN
Klu mnusia ade lesen memandu....iblis pn ade lesen jgk...LESEN UTK MENYESATKN MANUSIA yg die dpt drpd Allah saat2 die trkluar dr syurga n mula menyimpan dendam....

KEJAYAAN IBLIS YG PERTAMA...
-Oleh krn sy mls menaip..sy just copy paste je la dr 1 blog...kpnyaan deanmaster kot nme die..eheehehe...
-Sejarah godaan pertama Iblis kepada manusia yang awal di syurga mempunyai kaitan sangat rapat dengan berpakaian dan bertelanjang. Ini memberi petunjk besarnya isu berpakaian ini bagi manusia sepanjang zaman. Dan ternyatalah inilah ujian besar bagi manusia sepanjang zaman.
-Al-Qur’an menjelaskan, Iblis telah berjaya menanggalkan pakaian Adam dan Hawa dengan menggoda mereka berdua makan pohon yang dilarang oleh Allah dalam syurga. Cerita Iblis berusaha menggoda Adam dan Hawa agar tertanggal pakaian disebut dalam beberapa ayat.
-Maksudnya: “Lalu syaitan menggoda mereka agar dia bejaya menyerlahkan kemaluan mereka yang terselindung.” (al-Araf: 20)
-Maksudnya: “Lalu Iblis menghulurkan pada mereka berdua beberapa tipu daya. Maka tatkala mereka berdua merasai pokok tersebut, terserlahlah kemaluan mereka.Dan segeralah mereka menutupnya dengan daunan syurga” (al-Araf: 22)
-Maksudnya: “Lalu kedua-duanya makan sebahagiannya, akibatnya terserlahlah bagi mereka berdua kemaluan mereka.” (Taha: 121).
-Lanjutan itu dalam ayat seterusnya iaitu al-Araf: 26 Allah jelaskan bahawa pakaian telah Allah turunkan kepada zuriat manusia.
-Maksudnya: “Wahai anak Adam. Sememangnya Kami telah turunkan kepada kamu pakaian yang menutup kemaluan-kemaluan kamu dan juga (Kami turunkan pakaian) bulu. Dan pakaian taqwa, itu lebih baik. Itu adalah sebahagian tanda-tanda kekuasaan Allah mudah-mudahan mereka mengambil peringatan” (al-Araf: 26)
-Seterusnya, Allah memberi peringatan kepada zuriat Adam tentang usaha syaitan menelanjangkan manusia ini.
-Maksudnya: “Wahai anak Adam. Janganlah kamu terpedaya dengan syaitan sebagaimana dia telah mengeluarkan kedua-ibu bapa kamu dari syurga; dia menanggalkan daripada kedua mereka pakaian keduanya untuk dia menampakkan kemaluan mereka berdua.” (al-Araf: 27)
-Sepanjang zaman Iblis dan syaitan sentiasa berusaha menanggalkan pakaian manusia agar bertelanjang. Kejayaan Iblis menanggalkan pakaian Adam dan Hawa dijadikan sebagai peringatan kepada zuriat Adam agar jangan lagi terpedaya dengan godaan syaitan ini.

BUKTI KEWUJUDAN SYAITAN..
Sng je nk buktikn....nuuuu tgok je diri kite sndiri..mls smyg,lwn ckp ibu bapa,suke tgok tv berjam2..wt pkra2 buruk..haaah,tu kje syaitan la sumenye....yg lemah pasti tunduk...yg kuat insyaAllah psti syaitan akn mnjauh...
N nk lwn syaitan ni mmg la payah..sbbnye kite xnmpk die dgn mata kasar,tp pa pe pn kite kne yakin yg syaitan ni mmg sntiasa ade di skeliling kite,eh bkn je kt keliling bah kan dlm batang tubuh kite pn die leh lepak2..eee takutnye..

syaitan ni masuk dlm bdn kite mllui rongga2,lubang hidung,lubang telinga or liang roma,syaitn leh b'grak dlm salur drh mnusia,kire klu mnusia trnsport bas la,keta la..tp if syaitan darah tu la jd transport die...dr situ die leh g mne je die ske...plg ske sgt die p adela hati n otak,sbb disitula pusat mengawal mnusia...
Daaaaaaaan...syaitan mmg sntiasa brdmping dgn kite....sejak kite bayii,smpai dewasa,smpai nazak,smpai nk mati syaitan sgt setia brsma kite...silap2 klu kite xkuat iman kite leh jd besfren die kt akhirt nnt..nauzubillah...

KEKUATAN N KELEMAHAN SYAITAN..

Kekuatan :: die makhluk ghaib jd die leh menghsut mnusia snyp2 tnp di lihat..
:: bilangannya jauh lbh rmai drpd mnusia..
:: aktif 24 jam,xtido,jd leh rosakkn iman mnusia anytime je...
:: xjatuh skt mcm mnusia..klu ade pn sket2 je stakat muntah..cirit birit..luke kecik sne sni..
:: umur syaitan lbh pnjg drpd mnusia sbb tu la pengalaman n latar blakang mnusia byk yg die tau..

Kelemahan
:: syaitan cume brgntung pd tipu muslihat shj,die xdpt bntuan drpd Allah sdgkn mnusia brtkwa Allah bntu..

:: syaitan xmmpu sstkn mnusia brtkwa,jd kite kne mnjd mnusia brtkwa agr xsng digoda..

:: even syaitan leh mnjelma dlm plbgai rupe,tp Allah xizinkn die menyamar sbg nabi muhammad s.a.w

:: Syaitan di jamin kalah dgn ayat2 suci al-quran,doa n zikir2 trtntu...

CIRI-CIRI SYAITAN

Syaitan memiliki kepala.
Ciri ini diterangkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam firman-Nya:
Sesungguhnya Kami jadikan (pokok Zaqqum itu) satu ujian bagi orang-orang yang zalim.
Sebenarnya ia sebatang pohon yang tumbuh di dasar neraka yang marak menjulang,
buahnya seolah-olah kepala syaitan-syaitan.
[al-Saffat 37:63-65]

Syaitan memiliki dua tanduk.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

لاَ تَحَرَّوْا بِصَلاَتِكُمْ طُلُوعَ الشَّمْسِ وَلاَ غُرُوبَهَا فَإِنَّهَا تَطْلُعُ بِقَرْنَيْ شَيْطَانٍ.

Janganlah kalian melaksanakan solat (sunat mutlak) pada waktu terbit matahari
(selepas subuh) dan terbenam matahari (selepas asar)
kerana pada waktu itu muncul dua tanduk syaitan.[2]


Syaitan memiliki hati, mata dan telinga.
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam
banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati
(tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah),
dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat
dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi)
tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat).
[al-A’raaf 7:179]

FAKTA RINGKAS MENGENAI SYAITAN..
-Syaitan akn lari if dga azan smbil trcirit2,tp akn kmbli smula slps azan hbis..
-Syaitan ni makhluk brtnduk..
-Syaitan akn lari apabila qamat dimulakan n akn dtg smula stlh hbis..
-Kejahatan syaitan di belenggu dbln ramadhan..
-Sgt takut pd ayat kursi..
-Syaitan merasa kerdil bilamna mnusia menyebut kalimah bismillah..
-Loceng adela serunai syaitan..
-Syaitan akn mnjilat tgn org yg tido xbsuh slps mkn..
-Plg senang menguasai org yg sedang mrh..
-Mmpi yg baik dtg dr Allah yg buruk dtg dr Syaitan laknatullah..

P/S ::: org islam tidak boleh pkai loceng..krn di situ la tmpt syaitan ske bertenggek n brgayut di rntai n gelang2 loceng...
Abu hurairah meriwayatkn sepotong hadis dr nabi muhammad s.a.w bhw “ para malaikat tidak akn menemani sesiapa yg ada loceng dan anjing pdnya..(riwayat muslim)..

Syaitan boleh membesar seperti rumah :
Imam Ahmad Bin Hanbal dalam musnadnya meriwayatkan dari seseorang yang dibonceng oleh Nabi SAW. Dia berkata,"Tunggangan Nabi SAW tergelincir,maka aku katakan celaka syaitan."

Nabi SAW bersabda :

"Janganlah kalian menyebut 'Celakalah syaitan!' kerana apabila engkau mengatakannya, syaitan akan membesar sehingga sebesar rumah dan berkata, 'Demi kekuatanku!' . Sebaliknya sebutlah 'Bismillah!' kerana apabila engkau mengatakannya syaitan akan mengecil sehingga sekecil lalat."...

cik mawar (✿◠‿◠)

Thursday, August 11, 2011

fadhilat ramadhan

0 comments

bismillah...

stlh skian lma xmghdirkn diri dlm aktivti nisa' dsbbkn mslh kshtn + trasport..finnaly mlm td 11/08/2011 sy dpt mghdrkn diri utk progrm usrah pemuda,brbuka puasa + solat isyak n trawih n usrah nisa'..syukran jiddan too my buddy kak shasha sbb sudi mgmbil ur buddy ni kt uma n thnks jgk pd kak hajar sbb hnta mira blk usai progrm smlm ^_+...

smlm usrah brsma nisa' adela mengenai fadhilat ramadhan..trigat sy pd iniii ::

Hazrat Salman r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda kepada kami pada hari terakhir dari bulan Sya'aban:

Wahai manusia!..Telah datang kepada kamu satu bulan yang agung lagi diberkati...Satu bulan yang terdapat di dalamnya satu malam ( Lailatul- Qadr ) yang lebih baik daripada seribu bulan...Satu bulan yang mana Allah s.w.t. telah menjadikan puasa pada siang harinya sebagai satu amalan fardhu dan berdiri pada malamnya ( bertarawih ) sebagai satu amalan sunat...Sesiapa yang cuba menghampiri Allah padanya dengan mana-mana amalan sunat maka seumpama seorang yang telah menunaikan satu fardhu pada bulan-bulan yang lain dan sesiapa yang menunaikan satu fardhu di dalamnya adalah seumpama seseorang yang menunaikan 70 fardhu pada bulan-bulan lain...(copy paste from my document sbbtu ayat skema :D).ehehe..

ape yg sy fhm,bln ramadhan ini adela bln simpati..ia jg bulan dmna iman kita boleh tprtgkatkan..dmna bulan yg kite perlu tingkatkan kesabaran kerana kesabaran itu mnjanjikan syurga..dan ssiapa yg berpuasa dbln ramadhan dgn keimanan n pengharapan maka Allah akn mengampunkan dosa2nya yg lalu..

ia adela bulan yang di awalnya rahmat..pertengahannya pengampunan n pengakhirannya adela pelepasan dr api neraka hasil drpd rs ketaqwaan kpd Allah...ssiapa yg meringankn bebanan hamba2nya (pekerja2nya)maka akn Allah lepaskan dia dr azab siksaan api neraka..

trigt kata my buddy kak shasha :: ibaratkan ramadhan spt sebuah kereta...sptmna kita akn sllu service kereta kita,spt itu jua la kita perlu mnservice diri kita...krn stiap ssuatu yg hdup sememangnya perlu diservice..spt ramadhan jgk,klu ape yg kite buat ni brsgguh2 maka itula hasil yg kite akn buat spnjg tahun shgga brtemu kmbali ramadhan akn dtg..InsyaAllah

kesimpulannya dsni yg sy nk simpulkan..smakin hari umur kite smakin temui penghujungnya....jd perbanyakkn la amal ibadat kita demi mncapai keredhaan Allah smata2 bkn utk menunjuk2...biarla sdikit aslkn brtrusan..krn ganjaran yg Allah berikan pd kita yg bramal ibadat pd bulan ramadhan amat2 la tggi n besar....ape yg pntg istiqomah la dgn stiap ape yg kite lakukan..insyaAllah ia nya akn brterusan shgga la kita akn brtemu ramadhan akn dtg utk mnservice skali lg iman kita...dan smoga kita akn trgolong dlm golongan hamba2NYA yg soleh n solehah..biiznillah..AMIN :)..(◡‿◡✿)


maafla akn menjarangkn wktu mengonlinekn diri bln ramadhan ni..mengspendkn ms utk pncipta :D..mengservice iman yg smmgnye ibrt kereta...perlu dservce tiap ms :D...

lma xltk beluncas kesayangan sy dsni ..ehehe..pinn piiin <((((((((((((((((◕‿◕)⊰..
maasalamah (✿◠‿◠)





Wednesday, August 3, 2011

rayaaaa VS ramadhan

0 comments

bismillah...

agk awl rsanye nk sebut2 psl raya ni..maklum la puasa pn xsmpai smggu lg...ehehe..tp slps mmbca majalah solusi edisi 34 yg saya beli baru2 ni..tertarik dgn kata2 ni ::

"perjalanan menuju kematian bermula sejak kita dilahirkan...andai ini Ramadhan terakhir kita..adakah layak bagi kita berhari raya?"

hmmm...trpikir2 saya..ya Allah,smpurna ke puasa saya ni Allah??..yela,tiap kali jalan2 kedai,saya perati dah byk promosi2 tentang raya...sakan orang beli itu ini,trmsuk sy la jgk mmbeli kain pasang utk dbuat baju raya..tp saya perati kan ade sstgh org trllu over excited...sdgkn kite pn xtau,smpat ke kite perabis kan ramadhan kite..daa ckup ke amln kite???..

jika ramadhan pun kite lum buat prsiapan...justeru itu,layak ke kite nk wt prsiapan berhari raya yg lum tntu kite dpt jmpe :(....mendalami erti sbna syawal pn msh rmai yg lum mmpu..sy tny student sy,ape yg mereka fhm ttg raya...diorg jwb,"KALAU PUASA PENUH DPT DUIT RAYA la cikgu"...hmmm duit raya je yg di tau nye...

syawal itu dsmbut krn kemenangan umat islam krn brjaya brpuasa,tnda menang mengatasi nafsu,..menang mengawall diri...sy tny diri sy sndiri,brjaya ke sy ni mncapai puasa yg smpurna skali gus melayakkn sy menyambut syawal....Allahu rabbi...sy rsa sgt xlayak sma skali,msh lemah dlm bribadah,masih byk yg prlu dperbaiki :(...

kalau kita berdoa kdg2 kita akn brdoa "ya Allah berikan la aku taufik dan hidayah"..tapi sedar n tau x kita ape pengertian TAUFIK...apa pengertian HIDAYAH??..

Taufik adela satu keadaan atau pekerjaan yg menuju ke arah kebaikan manakala hidayah tu adela ilham drpd Allah swt...brmkna utk mndpt taufik tu kite sndiri kne cari n lakukan...bukannye mntk drpd Allah...klu HIDAYAH ye,kite mnta drpd Allah stlh kite mlakukan prkara yg taufik...

kite xkn dpt HIDAYAH skiranya TAUFIK tu kite cari kt kelab malam...tp kite kne cari TAUFIK ni pd solat n amalan2 yg mndktkn kite ke arah soleh n solehah..

maka smpena dtgnya ramadhan ni,check list la ramadhan kita,buka hati kita dgn mlakukan prkara TAUFIK utk mendptkn HIDAYAH drpd Allah dan suaya ianya brkekalan bkn skadar pd bulan ramadhan shj...kite kne usaha mlakukan prkara yg mndtgkn TAUFIK bkn mhrp HIDAYAH dtg bergolek shj....

hmmm brbalik pd isu ramadhan..kita menunggu ramadhan dgn plbgai hrpn n matlamat..tp knp nafsu msh xjinak??...pluang keemasan trlps n trbiar :(...puasa hny skdr mnahan lapar n dahaga...sdgkn mulut,hati,lidah n sluruh diri msh rela dpenuhi dosa..mengata orang,caci maki,sifat baran xtntu hala,raya trlbh dulu dsiapkn sdgnkn ramadhan msh lum smpurna kite kerjakan...mode hari raya da menenggelamkn keberkatan ramadhan sblm ramadhan dtg lg..

zikir,pujian2 kite trhdp Allah,tasbih n tahmid n takbir dgnti dgn pndedahan aurat n hiburan yg mlalaikan.....hari raya adela hari kemenangan n kesyukuran,bkannya hari yg mmpamerkn kekufuran :(..cube muhasabah diri kita brsama2..dgn sgala bntuk kemungkaran yang kite buat..layak ke kita brhari raya???...

TEPUK DADA TANYA IMAN kita....puasa kita jgn disia2 kn...⊹⊱⋛⋋ ⋌⋚⊰⊹(✿◠‿◠)

˙·٠•●♥ mawar bidadari ♥●•٠·˙

Sunday, July 31, 2011

Tujuh perkara ganjil

4 comments



Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."


" Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu. " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.


Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"

Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu." " Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.

" Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."


" Golongan kelima, kulihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.


" Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," " Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.


" Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."



Ingatlah................


Sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang

dan kepadaNya jualah kita akan kembali.

Kita akan dipertanggungjawabkan

atas setiap amal yang kita lakukan,

hatta amalan sebesar zarah.

Wallahualam..

Saturday, July 30, 2011

ramadhan is comingggggggggggggggg,....so apa persediaan KITA??...^__+

0 comments



sabda nabi muhammad

“Antara Ramadhan ke Ramadhan adalah pengampunan Allah.”

( Maksudnya sesiapa yg dipanjangkan umur sehingga dpt bertemu dgn Ramadhan,maka Allah akn mengampuni dosa2nya (dosa kecil)...panjang umur bkn kerja kita,ia benar2 hak mutlak Allah,lantaran tu marilah kita mensyukurinya)..

selamat mnjalani ibadah puasa,smoga amalan2 kite dbln yg barakah ni dtrime :D

(◡‿◡✿)(◕‿◕✿)(✿◠‿◠)

Saturday, July 23, 2011

0 comments

(✿ ♥‿♥)

satu detik itu
tak sama yang baru berlalu
umpama bayu

satu detik itu
yang sebelumnya
dingin seperti salju
beku...

berundur bererti kalah
melangkah bererti pasrah
detik itu
bagai riak air di kolam
di lontar...
berkocak...
berombak...

satu detik itu
emas dan kaca
manakan serasa
walau di derai
manakan sama
dengan...
satu detik itu


bismillah...

brbicara mengenai masa,masa hidup ni buatla apa sj yg kamu nak buat,tapi ingat ianya akan di balas setimpal dengannya....

masa hidup sebaiknya kita binalah kehidupan cara Islam,smoga dpt mati jg sbgai muslim yg islam n beriman

masa,elokla bertaqwa kpd Allah,jgl masa smoga kita x mati melainkan ketika berserah kpd Allah..

masa,ingat pd janji,hendakla tepati janji,jgn bersifat si munafik
masa,pegangla amanah yg telah diberi,jgn lalai krn itu menjadikan kita bersifat munafik..

masa,bila bercakap n menulis,sampaikanla kebenaran,jgn sampai kita berbohong,nnti termasuk dlm kalangan munafik...

masa,utk mnusia menilai diri,mengawasi diri,agar x terbabas landasan Iman n Islam, agar segera bertaubat,dberi msa oleh Allah,menilai kita mahukah bertaubat n ikuti dgn kebaikan...(✿ ♥‿♥)

╠╬╬╬╬╬mawar bidadari╬╬╬╬╬╣

Thursday, July 21, 2011

- hukum menukar jantina -

1 comments
bismillah...

lama da rasa nya tak update blog ni..biasa la busy...ehehe
after balik keje tga ari td ttbe rajin la plak nak beli paper metro,sbbnye sy sangat2 tertarik dgn slh satu tajuk paper arini "ASHRAF BOLEH MERAYU"...ku sangkakan rayuan utk kmbali ke pangkal jalan,rupanya2 rayuan ut tukar identiti pd kad pengenalan....huhu..apa nak jd la dgn makhluk Allah ni..da elok2 Allah jadikan jantina tu lelaki boleh pulak nak melawan fitrah nak jadi perempuan....da la tuksr jantina..adelak yg sudi nk membela tu...aisey,sakit je ati bc...huhu

saya xnk ulas sgt psl hal tu,sy cume nk kite sama2 merefresh kembali,apa hukum menukar jantina ni....

dari Ibnu Abbas dia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaknat para laki-laki yang menyerupai wanita dan para wanita yang menyerupai laki-laki,sabdanya: "Keluarkanlah mereka dari rumah kalian."Ibnu Abbas melanjutkan,'Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah mengeluarkan seorang fulan begitu juga dengan Umar.' HR Bukhari..

kalau da "menyerupai/berlagak" menjadi wanita mahupn llaki ni da dilaknat apetah lagi kalau yang terang2 merubah terus...lebih2 lagi la kan dosanya...


Alasan naluri jiwa nak jadi perempaun tidak boleh diterima langsung sebg sebab utk mengharuskan perbuatan manusia yg dikutuk tu...kalau la cmtu,sorang perompak pn leh wat alsn cmtu..mean naluri suka merompak,perogol naluri ske merogol,penzina naluri ske berzina n lain2 lagi la jenayah yg leh mnjadi kn NALURI suke itu n suke ini sbgai alsn mereka berbuat demikian..hmmmmm....

jelas nmpak nya kat msia ni xde peraturan yang menghalang mereka smpaikan diorg ni bleh mnjalani prosuder menukar jantina scara rasmi nya...dgn sikap krajaan yg cmni,diorg2 ni mmg smakin lantang la brsuara menuntut hak prsamaan dgn makhluk Allah yg asal supaya mengiktiraf diorg2 ni,kononnye supaya xde diskriminasi dlm masyarakat..

dengan manusia leh la bg macam2 alasan..dgn Allah nanti tgok la,cmna mereka2 ni nk berhujah di mahkamah agung milik Allah kelak...

Firman Allah S.W.T
"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami [ayat-ayat Allah] dan mereka mempunyai mata [tetapi] tidak dipergunakan untuk melihat [tanda-tanda kekuasaan Allah] dan mereka mempunyai telinga [tetapi] tidak dipergunakan untuk mendengar [ayat-ayat Allah]. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." ~ Al-A'raaf : 179.

Firman Allah S.W.T :
"Dan Kami telah memberikan kepada mereka pendengaran, penglihatan dan hati tetapi pendengaran, penglihatan dan hati mereka itu tidak berguna sedikit jua pun bagi mereka kerana mereka selalu mengingkari ayat-ayat Allah dan mereka telah diliputi oleh keseksaan, yang dahulu mereka sering memperolok-olokkannya." [Al-Ahqaf : 26]

Firman Allah S.W.T lagi :
"Maka di antara mereka ada yang celaka dan ada yang berbahagia." [Hud : 105]

Firman Allah S.W.T dan lagi :
"Segolongan masuk syurga dan segolongan masuk neraka." [Asy-Syura : 7]

Allah S.W.T dalam ayat di atas telah menerangkan dan menghuraikan tentang perkara yang menyebabkan terjerumusnya manusia ke dalam kesesatan..Allah S.W.T menjelaskan ramai manusia menjadi isi neraka Jahannam,begitu juga mereka yang masuk syurga sesuai dengan amalan masing2.

Kita bermohon kepada Allah S.W.T agar kita dijauhkan dari segala macam kesesatan, xmengambil ringan akan 'Amar Makruf Nahi Mungkar', sehingga berleluasa kemaksiatan dan kerosakkan dalam masyarakat dan jugak kita bermohon kpd Allah S.W.T agar kita mampu melihat dunia ini dengan neraca Islam pada setiap saat dan ketika.

Wallahualam..

Sunday, June 26, 2011

jangan disesali perkara lalu

0 comments



BISMILLAH…

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Mengingat perkara lalu,menyesali kemudian meratapi sma spt kita mmbunuh smgt n mnghpus msa dpn yg blum trjdi….
Jangan pna hdup dlm mmpi buruk yg llu or dbwh payung gelap ms silam..slmt kn la diri kite dr bayangn hdup ms llu…adekah kite ign mengmbalikn air sungai ke hulu,,matahari ke tmpt trbitnya,seorg bayi kedlm prut ibunya…susu kmbli ke badan ibu n air mata ke kelopak mata???.....

Jangan disesali masa lalu,jgn la drsaukn dgn prkara akn dtg….guna kn la spenuhnya ms kini,(skrg) dgn mengenang Allah)…sntiasa la brigt utk mati n pungut la bekalan utk jalan akhirat….

“perhitungkn la amalan kamu sebelum kamu diperhitungkan diakhirat”…
Jangan la trllu benci kpd org yg brdosa itu krna kamu tidak tahu sblm meninggal dunia kemungkinan dia tlh brtaubat n meninggikn drjatnya……

Friday, June 10, 2011

erti hidup yg seketika ~~

2 comments

my bestfren suh dga lagu ni...mmg sedih la,menitis air mata ni,mcm betul2 je saya mcm da nk tggalkan kamu:(...agknye kan "klu saya da xde,awk igt saya x"..:((...,lagu ni realy touched my heart :(..super sad :((..♥.........

love u so much farah ♥♥

tapii bukan soal tu yg saya nk cite..tp pasal yg bawah ni(─‿‿─) Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

BISMILLAH ~~

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
˜*•. ˜”*°•.˜”*°••°*”˜.•°*”˜ .•*˜

Pernah kah kau merasa, Hatimu Hampa … Pernah kah kau merasa,Hatimu Kosong
[UNGU]

Jiwa saya terusik dgn perkataan kosong,bg sstgh org pengertian kosong ni adela tanpa isi,kosong adelaa xmemiliki sape2 n ape2 skalipn,kosong adela hampa,kosong adela 0.0, kosong adela zero..hahaha…@_@

Kosong bg sebahagian org mmg bermakna negatif, identitinya kosong mcm xmenyenangkan..kosong itu menyiksa jiwa raga,hampa n mnakutkan,xde tu bg sstgh org mengerikan...n mmg cmtu la klu alat ukrn hny dilihat oleh mata shj..

secara peribadi la bg saya kn..kosong adela sbuah ruang yg saaaaaaaangat saya perlukan,saya perlu jiwa yg kosong agar saya dpt mengisinya,melempar kesombongan di jiwa saya agar saya dpt mengisi jiwa saya dgn ilmu,jika kesombongan mengisi jiwa saya,cmna saya nk terima ilmu baru???

Saya pna berada pd satu titik lemah(selalu la gitu :D ),titik merasa hdup hny ini sj n xde yg lebih...lalu saya merenungkan masa depan,sampai bila saya berada dititik penat ni,saya sedari n merasa begitu krn saya penuhi jiwa saya dgn keinginan2 dunia yg tnpa berpenghujung,keinginan dnia mmg xda hujungnya n tu yg saya fikirkan...bodohnya saya,membiarkan kepenatan ni berlabuh,cmna saya nk memikir soal akhirat klu jiwa saya pnuh dgn keinginan dunia..SESAK!!..

“ya ALLAH,saya terima ujian ini dan saya kembalikan semua padaMU kerana ENGKAUlah pemilik segala jalan keluar” senang kan…inila kosong yg indah (◕‿-)..

“Seindah ape pn huruf terukir,dapatkah ia bermakna bile xda guna??dpt ke ia difahami jika xda ruang?”...cmna nk mmbaca kalau xda space,cmna jiwa saya mmpu mengingati ALLAH jika tidur sy memikirkan dunia,pikirkn sakit saya yg xde sudahnye?...pikirkan wang tggal brpa dlm dompet,pikir itu,pikir ini..aaaaaaaaaah!!!!..ruginya waktu terbuang!!..memang harus KOSONG dr urusan dunia,agar urusan akhirat boleh masuk....

Jiwa manusia mmg unik...ketika da ‘penuh’ yg terjadi adela kebosanan tahap trtggi ddunia..saat itula prlu ‘dikosongkan’...saat da kosong,xboleh dibia kan kosong trllu lma...mstila diisi kmbali...tafakur….nk dbwk kmna hdup ni,nk diisi dgn apa,n harus diigt,utk mengisinya perlu la kosongkn dulu,jiwa pn ada kapasiti untuk memuatkan ssuatu...٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶...

¸.·´¯`·.¸¸><((((º> ¸As simple as that ALLAH mengajarkan kita utk mengosongkan jiwa, mengisi dgn yg baru…jgn takut mnjadi kosong,tp fikirkanla dgn apa akn mengisinya,dgn yg lbih baik,dgn yg lbih indah,dgn yg diredhai ALLAH ¸,¤°´'`°•.¸¸.•°´'`°¤,¸

Jadi,“selamat menempuh hidup baru tu bukan hnya milik mereka yg baru menikah tp milik setiap kite yg setiap hari mengosongkan jiwa,agar dpt menempuh hidup baru,luka kelmarin tinggalkan,kosongkan..

Tahajudlah n “Selamat menempuh hidup baru… ”

n kene igt..Islam BUKAN 'ini tak bole' 'itu tak boleh' 'sume tak boleh'...Islam ADELAH 'ini boleh oleh sebab ini' itu tak boleh,oleh sebab itu'. ..n sebab2 ini tidak lain tidak bukan hanya untuk menjaga kite....


saaaaaaayang semua nya krn Allah..PEAce (✿◠‿◠)

(")_(")_.----.,/)
.;_ _ `; -._ , `)_
( o_, )` __,) `-._)

INI TELUR AYAM :D

<((((((((((((((((◕‿◕)⊰............

Sunday, June 5, 2011

HATI..jangan biar rapuh ~

4 comments

BISMILLAH..

saat2 hati sy pedih n sedih (╥_╥)...akhirnya trluah jua pd sorang insan yg amat sy syg...sorang shbt yg sgt penyayang...ini kata2 beliau pd sy ::

- "syafakillah..syafakillah..Syafakillah..doaku utkmu..
ALLAH Maha Pengasih..
InsyaALLAH amanah rahsia kan ku simpan rapi..
namun sungguh ia menyentuh hati kecil ni..

Doa dn ikhtiar..suatu masa kebenaran akan trbungkam..mmg hati manusia susah nak lentur..brsabarlah..jalani hidup dgn ikutan Syariah dn Sunnah..prcayalah..ALLAH akan kasih dn redha.. :)

kembali pdNYA sygku..
merintih pdNYA..DIA sebaik2 sandaran..
jgn pernah rapuh dlm langkah muslimahmu..
ramai lg yg sayang :)" -

Allah...menangis sy tatkala mmbc bait kata2 dr shbt sy ni....syukur sy paMU ya Allah,krn dikurniakn shbt yg sgt2 mmdorong....shbt yg kuatkn sy saat2 hati sy rapuh...xlupe jgk diselitkn doa buat sy ::

Ya Rabbul Izzati..
padaMU ku merintih..
kurniakan kesihatan pd insan yg kusygi ini..kuatkan dia di saat zahir batinnya lelah kesakitan..Amin...

ni mmbuatkn sy trpk,ssguhnya dlm hdup ni jgn sskali menyesali n mmpersoalkn knp bgini takdir yg Allah tntukn...trime ksdhn itu sbgai bukti ksh n syg sy pd Allah...n sy yakin,ade rahmat dsbalik sume ni...n dlm mnuju jln mujahadah....mmg mcm2 dugaan kite akn alami...bile kite brsgguh2 nk brubah,sure Allah akn lihat sume tu :)..DIE akn beri bantuan krn adenye kesungguhan...krn itu istiqomah tu pntg ♥...slagi hayat dikandung badan jgn la berehat dr mnuju jln kebaikan,krna Allah da set kn time kite nk rehat puas2..yakni slps kite mati nnt..

:: INI DOA SAYA ::

Ya Allah,andainya ajal ingin menjemput ayah bondaku,kau berila pluang untuk sy b'ada disisi mereka...Ambil mereka dgn tenang,beri pluang pd sy utk berada disisi mereka,mnjga n mmbelai mereka dgn pnuh ksh syg agr dpt sy kurangkn skt mereka saat ajl mereka tiba...sy jg pohon pdmu ya Allah,supaya di ampunkn dosa kdua org tua sy..

tapiii,skiranya da trtlis di loh mahfuz sy yg trlbh dahulu pulang kepangkuanMU,maka kau lindungi kedua org tuaku ya Allah,Ampunkn dosa2 sy skiranya sy pna mengguris hati kdua org tua sy,..ya Allah,maha suci Allah yg mengatur ajal insan,ssguhnya sy ni adela ANNISA yg mrndui syurgaMU yg indah...kuatkn hati sy ya Allah,kurniakn sy ketabahan yg brpnjgn agr dpt sy lalui khdpn sy dgn redha n istiqomah....(◕‿◕✿)

ya Allah...
kau rahmatila shbt2 sy
byk jasa2 mereka pd sy...
sy sgt2 sygkn mereka..
dan sy sgt2 hargai khdrn mereka...

Ya Allah,jagala sahabat sy ini,
anugerahkan cinta n kasih sayangMu padanya...
kuatkan kakinya dijalanMu..
kuatkan jasadnya dengan RahmatMU...
kuatkan Rohnya dengan Rohmu..
jadikan dia tersenyum..
hanya di SyurgaMu...
kelak kami bertemu...
andainya Aku layak menapak di SyurgaMu..
kupinta sahabat2ku ni bersamaku..

duhai shbt....
spnjng kita bersama...
Kiranya ada terkasar bahasa...
Terlanjur kata...
Menyinggung rasa...
maaf jua yg sy pinta....

sy sayang kalian semua (◡‿◡✿)

- Biarkanlah
air mata itu menitis.
Air mata itu
anugerah ALLAH kepada
makhlukNya yang penyayang -

Friday, June 3, 2011

BILA DIRI DIHINA

1 comments

DIAM n SABAR

BISMILLAH...

hmm,mmg ssh n payah utk kite lakukn bile diri kite dihina,di umpat,dikeji,dmalukn dkhalayak ramai ke kn,or ape2 la yg xbaik yg kite kne...n kbykn drpd kite lebih ske mnjwb blk sume lontaran kata2 n hinaan tu ( tu la akn jd bile syaitan menguasai diri),.

SEELOKNYA...
berdiam la sejenak,istgfar n sbrkn diri dgn dugaan yg Allah berikn pd
pd kite...
Sbnanya cacian n hinaan yg dilemparkan tu adela RAHMAT drpd ALLAH...nak tau knp??..sbbnye stiap hinaan yg dlontrkn pd kite adela pnghapus dosa2 kite smlm..lbih bruntung lg kite akn dpt pahala prcume...-tp dgn syarat kne la brsbr byk2 dgn ape yg blaku ^_+...

Ade hikmah dsbalik sume yg kite hadapi tu....Allah yg sbnanye nk kite kmbli pdNYA,mengadu pdNYA lantaran sblm ni kite trllu lalai n leka hgga trlupa pdNYA....(Sentiasa bertahajud selalu),hati akn menjadi smakin tenang n bahagia even dikelilingi org yg sntiasa mncari salah kite n org yg xmau memndang wajah kite...

HIKMAH n REZEKI yg melimpah ruah menanti kite disbalik ujian tersebut...Contohnya Allah permudahkan segala urusan kite...Allah pertemukan kita dgn rakan2 yg mulia hatinya,rakan2 yg bleh mmbantu kite menjana ekonomi kite dgn lebih mantap n mcm2 lg la ^_^....


Pendek kata,ape yg berlaku pd kite even buruk pd pandangan manusia,nmun sebaliknya pd pandangan Allah...Fikirkanla bhwa sume yg berlaku adela RAHMAT ALLAH...InsyaAllah hidup kita lebih tenang,bahagia n sangat matang..InsyaAllah.. ~~

nnnnnnnn Ingatla....

Meskipun siapa pun dia, walau sepakar mana individu terbabit didalam bidangnya,maka ingatlah bahawasanya beliau bukanlah maksum.

Meskipun siapa pun dia,sekiranya beliau melakukan kesalahan,maka terimalah kedaifan yang ada padanya.

- manusia mana yg dilahirkan sempurna??...
jawapannya : tiada

"Pangkat dan gelaran" bukanlah lesen untuk menjadi maksum....


n ni lak petikan yg sy amik dr halaqah : Tiada manusia yang sempurna, kerana setiap orang mempunyai kelemahan. Seseorang yang beriman, tentu mempunyai kesalahan dan memiliki sifat buruk yang sukar dihilangkan. Tiada orang Mukmin yang murni atau sempurna.

yg sempurna adalah ALLAH SWT...

daaaaaaaaaaaan

Kite pn bkn malaikat yg stiap detik hatinya hny utk ALLAh... Manusia tu kan makhluk yg sering terlupa..dgn itu,ALLAh yg sgt memahami memberitahu bahawa pentingnya utk saling memperingati...

daaaaaaaan lgnye :: kite xslalu berada di ats...n x selama2nya kite berada di bawah.

daaaaaaaaaan lg :: yg mmberi nasihat,hrus lbih bermujahadah n istiqamah trhdap apa yg meluncur kuar dr bibirnya...Mmnakala yg mendengar nasihat harus berlapang dada n jgn sesekali menyindir nasihat s'sorg...dngarkan ape yg ingin dikatakan n nilaila....

Wallahualam bisawab (◡‿◡✿)