˙٠ Setapak ku melangkah mencari arah tuju,mengutip sisa kekuatan untuk terus hidup di bumi Tuhan yang maha luas ini...
˙٠ Segala coretan melalui mata hati,ku hamparkan di sini....
˙٠ atas dasar perkongsian bersama......
˙٠Moga aku akan menjadi lebih kuat dalam menempuh cubaan dariMu,Ya ALLAH.....





Sunday, January 24, 2010

MUTIARA KATA

0 comments

"MaNuSia YaNG BAHAGIA iaLaH MaNuSia YaNG BeRJaYa MEMBAHAGIAKAN iNSaN2 Di SeKeLiLiNGNYa" - SaBDa JuNJuNGaN

"BAHAGIA seseorg manusia x terletak pada penilaian orang lain, duka seseorg manusia x sama dirasai orang lain, ttp BAHAGIA yg hakiki adalah ketaqwaan yg semua manusia patut miliki."


"KiTa HaNYa BoLeH HiDuP SeKaLi SaHaJa Di MuKa BuMi iNi, TeTaPi JiKa KiTa MeNJaLaNi KeHiDuPaN YaNG BAIK, SeKaLi SaHaJa SuDaH MeMaDai" - Joe E.LeWiS


aMBiLLaH WaKTu uTK BeRFiKiR,
iTu aDaLaH SuMBeR KeKuaTaN.


aMBiLLaH WaKTu uTK BeRMaiN,
iTu aDaLaH RaHSia DaRi MaSa MuDa YaNG aBaDi.


aMBiLLaH WaKTu uTK BeRDoa,
iTu aDaLaH SuMBeR KeTeNaNGaN.

aMBiLLaH WaKTu uTK BeLaJaR,
iTu aDaLaH SuMBeR KeBiJaKSaNaaN.

aMBiLLaH WaKTa uTK MeNCiNTai DaN DiCiNTai,
iTu aDaLaH HaK iSTiMeWa YaNG DiBeRiKaN TuHaN.


aMBiLLaH WaKTu uTK BeRSaHaBaT,
iTu aDaLaH JaLaN MeNuJu KeBaHaGiaaN.

aMBiLLaH WaKTu uTK TeRTaWa,
iTu aDaLaH MuZiK YaNG MeNGGeTaRKaN HaTi.

aMBiLLaH WaKTu uTK MeMBeRi,
iTu MeMBuaT HiDuP TeRaSa BeeRTi.

aMBiLLaH WaKTu uTK BeKeRJa,
iTu aDaLaH NiLai KeBeRHaSiLaN.

aMBiLLaH WaKTu uTK BeRaMaL,
iTu aDaLaH JaLaN MeNuJu SYuRGa.

sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah,
sebesar-besar ibadat ialah berfikir tentang Allah

Jadilah hamba kepada pahala,
jangan jadi raja kepada dosa,
supaya mampu mengejar nikmat syurga,
tidak pula dikejar azab neraka.

kasih ABADI...kasih ILAHI
kasih HAKIKI...kasih NABI
kasih SEJATI...kasih IBU
kasih SUCI...kasih SESAMA SENDIRI

"AKAL SETIPIS RAMBUT,
TEBALKAN DGN ILMU

HATI SERAPUH KACA,
KUATKAN DGN IMAN

PERASAAN SELEMBUT SUTERA,
HIASILAH DGN AKHLAK"

bicara hati....

0 comments
Diriku nie sllu je rse menyesal..byk nye dosa2 yang aku dah buat,,masih blum terlambat lagi utk aku balik ke pangkal jalan yg lurus,,yang lebih diredhai...TAUBAT..itulah jalan penyelesaiannya...menyesal dengan perbuatan yang lalu yang melaghokan..YA ALLAH..jauhnya aku tersasar :((

Tpi rahmat Allah tak penah putus..Dia bg hidayah,,bljar dari kesilapan.Dia jgk yg bg seorg teman yang boleh mengingatkan aku dan menasihati aku.."rahmat Allah mendahului murkanya"..kasihnya Allah kepada aku..tapi aku kufur mensyukuri nikmatnya..berdosanya aku..

bermujahadahlah wahai hati..dlu waktu hati ini dimasukkan dalam diri aku,,bersih,,tapi aku yang mengotorinya..ya ALLAH ampunilah aku..aku khiatni amanah MU..ampunilah kelemahan aku..jika aku sedar aku ni pembawa agama islam yg diberkati ini..jgn aku jd insan yang memalukan agama aku sendiri.takutnya aku dengan keadaan diri aku..

shbt...jsmu pdku menngunung tgi..wahai shbtku syg...trime kasih ats segala2nye...ana uhibbuki fillah abdan abada shbtku syg....mudah2an prshbtn antara kite akn brkkln slamenye..dunia wal akhirat...

Saturday, January 23, 2010

just info....

0 comments
ALAM KUBUR

"Alam Kubur adalah bersamaan 40 tahun. 1 tahun bersamaan 1000 tahun di dunia. Hadis Imam at-turmudzi menerusi Abi'Sa'iid, Rasulullah SAW bersabda, "Sunggunya Kubur itu adalah suatu kebun antara kebun-kebun Syurga ataupun satu lubang antara lubang-lubang Neraka"

ALAM BARZAKH

alam Barzakh yang merupakan jarak masa bermula daripada roh berpisah dari tubuh sehinggalah hari kiamat. Di alam kubur inilah tubuh terbaring di tempat yang gelap dan sempit serta dingin. Seluruh tubuh juga akan dimakan ulat sementara orang-orang yang beriman dan beramal soleh pula bagaikan tidur di atas tilam sutera, sedap dan nyaman dan tekanan kubur itu dirasakan bagai berada di pangkuan ibu. Bagi para syuhada yang meninggal dunia mempertahankan agama pula, hidup mereka di Barzakh amat menggembirakan. Berkata Said Al-Khudri r.a., bahawa Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: "Bersabda Rasulullah s.a.w.: "para arwah itu mereka makan- makan dan bersenang-senang selepas itu mereka bernaung di Arasy. Maka berkata Tuhan kepada mereka itu. Adakah kamu tahu apakah kemuliaan yang lebih baik dari kemuliaan yang kami kecap sekarang? Jawab mereka itu: Tidak ada yang lain, hanya kami ingin sekali supaya roh kami dikembalikan ke dalam tubuh kami supaya kami berperang sekali lagi. Berperang sambil mempertahankan agama Engkau." (Riwayat Muslim).

jika aku jatuh cinta...

0 comments
video

Tuesday, January 12, 2010

isteri2 RASULLULLAH

0 comments
Aisyah binti Abu Bakar (wafat 58 H)

Dia dipersunting oleh Nabi saw. pada tahun kedua Hijrah dansatu-satunya istri Rasulullah saw. yang dikawininya sewaktu perawan.Dia adalah istri yang paling dicintai oleh Nabi dan yang palingbanyak meriwayatkan hadis dari Nabi. Dia juga termasuk wanita yangpaling pakar dalam ilmu agama dan etika. Dia wafat di Madinah dandimakamkan di Baqi.



Hafsah binti Umar (wafat 45 H)

Dari sejak Islam muncul, dia langsung memeluk agama Islam. Diabersama suaminya ikut hijrah ke Madinah, namun suaminya meninggaldunia seusai perang Badar. Rasulullah melamarnya dari orang tuanya,seterusnya dia dinikahkan kepada Rasulullah. Beliau meninggal di Madinah.




Juwairiah binti Harits bin Abu Dhirar (wafat 56 H)

Nama aslinya adalah Burrah binti Harits. Dia ditawan oleh kaumMuslimin pada perang Bani Musthaliq dan diberikan kepada Tsabit binQais sebagai bagian dari rampasan perang. Dia diberi hak oleh Tsabituntuk menebus kemerdekaannya dengan imbalan sejumlah harta. Diapergi menghadap Rasulullah minta bantuan, Rasulullah menawarkankepadanya persetujuannya membayar sejumlah harta yang telahdisepakati itu kemudian setelah merdeka Rasulullah menikahinya.



Khadijah binti Khuwailid (wafat 3 SH)

Dia adalah istri Rasulullah yang pertama dan orang yang palingbanyak membantu perjuangannya di tahun-tahun pertama kenabian.Sebelum masa kenabian ia dijuluki dengan julukan “wanita suci”.Rasulullah menikah dengannya 15 tahun sebelum diangkat menjadi nabi.Putra-putrinya dari Nabi adalah; Qasim, Abdullah keduanya meninggalketika masih kecil, kemudian Zainab, Ruqaiyah, Ummi Kultsum danFatimah. Dia memberikan dukungan penuh baik moril maupun materilkepada Nabi dalam perjuangan beliau. Khadijah wafat pada“aamul-huzni” dan dimakamkan di Hujun.


Maimunah binti Harits (wafat 50 H/670 M)

Nama aslinya adalah Burrah, oleh Nabi diganti dengan Maimunah.Dialah wanita yang menghadiahkan dirinya kepada Nabi yang karenanyaturun ayat yang artinya: “Perempuan mukmin yang menyerahkan dirinyakepada Nabi..”.(Al-Ahzab, ayat 50)



Mariah Qibtiah (wafat 16 H/637 M)

Seorang wanita asal Mesir yang dihadiahkan oleh Muqauqis, penguasaMesir kepada Rasulullah tahun 7 H. Setelah dimerdekakan laludinikahi oleh Rasulullah dan mendapat seorang putra bernama Ibrahim.Sepeninggal Rasulullah dia dibiayai oleh Abu Bakar kemudian Umar danmeninggal pada masa kekhalifahan Umar.


Saudah binti Zam`ah (wafat 23 H/643 M)

Dia masuk Islam bersama suaminya dan turut hijrah ke Abessina. Dalamhijrah yang kedua, suaminya meninggal dunia, lalu dinikahi olehRasulullah setelah Khadijah wafat. Rasulullah membawanya hijrah keMadinah. Dia termasuk istri Nabi yang sering memberikan giliranharinya kepada Aisyah


Sofiah binti Huyai bin Akhtab (wafat 50 H)

Sebelumnya dia penganut Yahudi Bani Akhthab yang tertawan padaperang Khaibar. Rasulullah saw. memilih dan memerdekakannya, lalu iamasuk Islam, setelah itu dinikahi oleh Rasulullah saw. dan wafat diMadinah.



Ummu Habibah binti Abu Sofyan (wafat 44 H/664 M)

Nama lengkapnya adalah Ramlah binti Abu Sofyan, dia ikut hijrah keAbessina (Eriteria sekarang) bersama suaminya, tetapi suaminyaterpengaruh di sana, lalu murtad dan meninggal dunia sebagaipenganut Kristen. Rasulullah saw. segera mengirim Amru bin UmaiahDhumari untuk melamarnya buat Rasulullah. Najasyi, penguasa Abessinamenikahkannya kepada Rasulullah dengan mahar sebesar 400 dinar.


Ummu Salamah (wafat 57 H/676 M)

Nama lengkapnya adalah Hindun binti Umaiah, termasuk sahabat wanitayang masuk Islam pada periode pertama. Dia termasuk yang ikut hijrahdua kali (Abessina dan Madinah). Suaminya mati syahid dalam perangBadar, lalu Rasulullah menikahinya. Beliau termasuk wanita yangjenius, berakhlak mulia dan pandai tulis-baca. Dia dikaruniai usiayang panjang, dia wafat di Madinah dan dimakamkan di Baqi.



Zainab binti Jahsy (wafat 20 H)

Nama aslinya adalah Burrah, sepupu Rasulullah. Semula dia menikahdengan Zaid bin Haritsah, setelah dicerai, dia dinikahi Rasulullahdan diberi nama Zainab dan dijuluki dengan Ummul Hakam. Dia sangatwarak dan kuat beragama serta banyak bersedekah. Beliau juga seorangyang cekatan dan terampil, suka bekerja sendiri, menyantuniorang-orang miskin dan selalu memberi derma buat keluarga dan anakyatim.

MUSLIMAH HARI ESOK

0 comments
Alangkah indahnya
Jika kita sebaik Siti Khadijah
Dapat menguatkan suami,
Dengan harta dan cinta,
Untuk meneruskan perjuangan,
Menegakkan agama Allah.


Alangkah indahnya,
Jika kita sepemurah Siti Aisyah,
Mencari-cari harta walaupun sebiji kurma,
Untuk disedekahkan,
Di jalan Allah.


Alangkah indahnya,
Jika kita seperti Rabiatul Adawiyah,
Mengintai cinta suci sepi dinihari,
Aku menyembah bukan mengharapkan syurgaMu,
Bukan jua kerana takut akan siksa nerakaMu,
Tetapi,Kerana rinduku kepadaMu


Ahh...sungguh diri ini lemah!

RAHSIA MEMIMPIN WANITA

0 comments


Tidak dapat dinafikan bahawa hidup wanita dipengaruhi dan dikuasai oleh perasaannya. Ini kerana wanita kaya dengan perasaannya. Sembilan persepuluh (90%) daripada wanita adalah perasaannya. Hanya satu persepuluh (10%) adalah pertimbangan akalnya.

Dalam membimbing dan memimpin wanita, lelaki hendaklah merancang untuk mengubah dan mewujudkan setiap rasa yang dikehendaki dalam dada wanita yang bergelar anak, isteri dan ibu. Untuk itu seharusnya, kaum lelaki tahu dan mempunyai daya kekuatan yang tinggi supaya dapat merancang apa yang diingini pada diri setiap wanita sebelum memiliki mereka.

Disinilah antara kejayaan para Rasul, Nabi dan wali Allah swt dalam memimpin umat manusia. Mereka dapat menguruskan hati manusia kerana berjaya mencetak perasaan mereka hingga menjadi umat yang patuh dan taat kepada Allah swt.


"PIMPINLAH KAMI DENGAN KASIH SAYANG"


Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, hati, fikiran, perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun sudah ada segala- galanya. Apalagi yang tidak ada di syurga, namun Nabi Adam a.s. tetap merindukan Siti Hawa. Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tidak lurus, tidak mungkin mampu hendak meluruskan mereka.

Tidak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus. Luruskanlah wanita dengan cara petunjuk Allah, karena mereka diciptakan begitu rupa dari bahagian tubuh lelaki. Didiklah mereka dengan panduan dariNya:

JANGAN CUBA JINAKKAN MEREKA DENGAN HARTA, NANTI MEREKA SEMAKIN LIAR, JANGAN HIBURKAN MEREKA DENGAN KECANTIKAN, NANTI MEREKA SEMAKIN MENDERITA.

Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah, Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal, disitulah kuncinya. AKAL SETIPIS RAMBUTNYA, TEBALKAN DENGAN ILMU, HATI SERAPUH KACA, KUATKAN DENGAN IMAN, PERASAAN SELEMBUT SUTERA, HIASILAH DENGAN AKHLAK .

Suburkanlah kebaikan karena dari situlah nanti mereka akan nampak penilaian dan keadilan Tuhan. Akan terhibur dan berbahagialah mereka, walaupun tidak jadi ratu cantik dunia, presiden ataupun perdana menteri negara atau women gladiator.

Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan. Itu bukan diskriminasi Tuhan. Sebaliknya itulah kasih sayang Allah, karena rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki berwajah: negarawan, karyawan, jutawan, hartawan, dan wan-wan lain. Tidak akan lahir superman tanpa superwoman. Wanita yang lupa hakikat kejadiannya, pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan saja tidak bisa diluruskan, bahkan mereka pula membengkokkan .

LEBIH BANYAK LELAKI YANG DIROSAKKAN OLEH PEREMPUAN DARIPADA PEREMPUAN YANG DIROSAKKAN OLEH LELAKI. SEBODOH-BODOH PEREMPUAN PUN BOLEH MENUNDUKKAN SEPANDAI-PANDAI LELAKI.

Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal Tuhan. Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki. Kini bukan saja banyak boss telah kehilangan setiausaha, bahkan anakpun akan kehilangan ibu, suami kehilangan isteri dan bapa akan kehilangan puteri. Bila wanita durhaka, dunia akan huru-hara. Bila tulang rusuk patah, rusaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharap ketaatan tetapi binalah kepimpinan diri.

Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah PIMPINLAH DIRI SENDIRI DAHULU KEPADA-NYA, jinakan diri dengan Allah, niscaya jinaklah segala-galanya dibawah pimpinan anda.

JANGAN MENGHARAP ISTERI SEPERTI SITI FATIMAH BINTI RASULULLAH SAW, KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYIDINA ALI

Thursday, January 7, 2010

0 comments

YANG TERBAIK UNTUK ANDA

"Sebaik-baik harta yang anda miliki adalah yang mendatangkan manfaat,seagung- agungnya ilmu yang anda miliki adalah yang meninggikan darjat,sebaik- baik rumah adalah yang memberikan keluasan dan sebaik-baik sahabat adalah yang sering menasihati anda"

DOA....

Bila Allah cepat makbulkan doamu, Dia menyayangimu,

Bila Dia lambat makbulkan doamu, maka Dia mengujimu,

Bila Dia tidak makbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...

BERSAHABATLAA

" Jangan engkau ber sahabat dengan sahabat yang mana dia begitu ber harap kepada engkau ketika mahu menyelesai kan masalah nya sahaja sedang kan apabila masalah atau hajat nya telah selesai maka dia memutus kan kemanisan persahabatan. Ber sahabat lah dengan mereka yang mempunyai ketinggian dalam melaku kan kebaikan, memenuhi janji dalam perkara yang benar, mem beri per tolongan kepada engkau serta memadai dengan amanah nya atau sikap ber tanggung jawab nya ter hadap engkau. "

-Imam Umar bin Abdul Aziz

RENUNGKAN LAH

0 comments

Kita inginkan hari yang lebih cerah, tetapi Allah lebih tahu hakikatnya hujan perlu diturunkan.


Kita sering mahukan keseronokan, jauh sekali kesusahan, tetapi Allah lebih tahu kesusahan itu mengajar kita erti kehidupan.


Kita sering inginkan ketenangan, hakikatnya diri ini penuh dengan dosa dan kejahatan. Tetapi manusia tidak dpt lari dari kesilapan.

Monday, January 4, 2010

AKU REDHA AKU PASRAH SEGALANYA YA ALLAH

0 comments


Ya Allah..terlalu berat ujian Mu ini..
Namun aku yakin tentu ada hikmahnya..
Walaupun tak terdaya aku memikulnya..
Tapi aku yakin bahawa Kau tidak akan menzalimi hambamu..
Ujian2 yg Kau berikan mmpu digalas hamba2Mu..
Namun Ya Allah..
Aku lemah tak berdaya..
Bantulah hambamu ini Ya Allah..
Andai perjalanan hidupku begini liku2nya..
Kau tabahkanlah hatiku menempuhinya..
Andai pengajianku tamat disini..
Kau redhakanlah aku menerimanya..
Berikanlah aku kekuatan menghadapi segalanya..
Andai kehidupan ini perlu aku lalui sendirian tanpa sesiapa disisi ku..
Kau berikan aku semangat menghadapinya..
Andai dia masih lagi utk Ku..
Kau permudahkan urusan kami Ya Allah..
Andai dia bukan lagi milikku..
Kau redhakanlah hatiku..
Ketahuilah saat ini aku tidak mengharap cinta manusia lagi..
Aku hanya mengharap cintamu Allah..
Ya Allah...andai ini kafarah atas dosa2 ku..
Aku terima Ya Allah..
Namun aku hanya insan biasa..berikanlah aku kekuatan..
Tabahkan hatiku..Lapangkan fikiranku..tenangkan jiwaku
Ya Allah andai ini takdir ku..Aku pasrah dan aku redha..
Aku terima segala ketentuanmu Ya Allah..
Hanya pada Mu aku berserah..Ya Allah..
Kuatkan imanku Ya Allah..
Menghadapi segalanya..
Permudahkanlah segalanya..
Amin ya rabb

kehebatan surah al-ikhlas

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim
'Au zubillah himinashsyaitan nirrajim..bismilla hirrahmannirrahim
'Tafsirannya:Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan.

Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas, kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad. Allahussamad. Lamyalid walam yu-lad. Walam yakul lahu kufuwan ahad..) sebanyak 3 kali.Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah... .
Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.
Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad sa.w:'Barang siapa membaca Qul huwa'llahu ahad 100,000 kali maka sesungguhnya ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahwa sifulan itu telah menjadi pemendekaan Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari neraka'.
Inilah yang dinamakan membaca Qulhua'llah ahad satu khatam iaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari..Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).
Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya Siapakah antara Kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran...
Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan.Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat.Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas.Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan...
Sabda Rasulullah SAW lagi:Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, dan an-annas setiap satu sebanyak 7 kali selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke jumaat yang berikiutnya. .
Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq and an-nass pagi dan petang nescaya tidak mengalami apa-apa kesusahan.