˙٠ Setapak ku melangkah mencari arah tuju,mengutip sisa kekuatan untuk terus hidup di bumi Tuhan yang maha luas ini...
˙٠ Segala coretan melalui mata hati,ku hamparkan di sini....
˙٠ atas dasar perkongsian bersama......
˙٠Moga aku akan menjadi lebih kuat dalam menempuh cubaan dariMu,Ya ALLAH.....





Saturday, May 21, 2011

PISANG n HATI



Meriam, guru kelas tadika menganjurkan 1 permainan yg sungguh menarik utk murid2nya. stiap murid diminta membawa beg plastik yg berisi pisang yg ter2lis nama org yg paling mereka benci ke kelas pd esok hari. Jadi, jumlah pisang yg perlu dibawa bergantung kpd jumlah org yg dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastik berisi pisang masing2. Ada yg membawa 3 biji, ada juga 5 biji, dan paling banyak 8 bijik. Semuanya sudah ditulis nama org yg paling mereka benci.

"Sekarang simpan pisang tu. Jgn lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Ini lah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya", beritahu cikgu Meriam.

Kanak2 tersebut menyimpan pisang masing2 di dalam beg. Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk. Kanak2 itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lg kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yg menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi2 lg murid2 Meriam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lg beban dan bau busuk yg perlu dibawa.

"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya cikgu Meriam.

Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu." beritahu Cikgu Meriam.

Meriam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh2 perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi adalah lebih baik daripada membenci..!!!

0 comments:

Post a Comment