˙٠ Setapak ku melangkah mencari arah tuju,mengutip sisa kekuatan untuk terus hidup di bumi Tuhan yang maha luas ini...
˙٠ Segala coretan melalui mata hati,ku hamparkan di sini....
˙٠ atas dasar perkongsian bersama......
˙٠Moga aku akan menjadi lebih kuat dalam menempuh cubaan dariMu,Ya ALLAH.....





Saturday, November 26, 2011

segalanya milik Allah...


Bismillah....(◕‿◕✿)

kata org bijak pndai "dunia ini hny pinjaman,bersifat sementara,segalanya adela hak milik Allah"...

tapiiiiiiiiiiiiii...

gaya hidup org skrg ni lbih berpaksikan ke arah barat....seolah2 mcm hidup lama je kt dunia ni..bermula dr fesyen,tgkah laku,gaya hidup kebanyakan hmpir sume dah berpaksikan barat...seolah2 dunia ni mereka yg punye,bkn ALlah..nnnnnnnnnnnn ni adelah petikan ayat dari surah al-imran ayat 109 ::

Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan...(◕‿◕✿)
daaan..
Allah pna berkata:: "segala apa yang ada di langit dan bumi ini adela hak milikKU"..kata Allah kite ni adelah HAK milik Allah...

jadi..sbgai seorang yg sedar bhw kite ni adela hak milik ssorg,kite kne la sedar n tau ape tugas n tggjwb kite sbgai "HAMBA ALLAH" di bumi ni....oleh itu,sedar la diri kite ni,siapa kite disisi Allah...adekah layak utk kite berbangga dgn ape yg ade pada diri kite ni sedangkan segala2nya adela hak milik mutlak Allah...

kalau kite nk sangat bukti yg kite ni mmg milik Allah...

just look at our self...tengok kuku...sepanjang kite hidup ni,dh brp kali kite potong kuku....kdg2 ati ade yg mengeluh kn,sbb asyik nk potong kuku je..nnt klau xpotong syaitan dok menumpang la plak..tp dh sokmo nk kne potong boring jgk kn...rse br je potong kuku 2mggu lepas,tup2 dh pnjg balik kuku....tapi,cube kite pk balik..KALAU la btul kuku tu hak milik kite,ade x Allah mntk izin kt kite nk pnjangkn kuku kite tu?jwpnnye tntula TIDAK ADE kn2??...sbb kuku tu kn hak milik Allah..buat ape DIA nk mntk izin kt kite lak kn2??..

haaa lg satu hal yg kebanyakan org xske sgt2 kehadirannya..JERAWAT!!...suke ke xsuke ke,kalau dh kite ni hak Allah..dh Allah kata nk suh jerawat tumbuh..comfirm la akn tumbuh jgk..xdenye Allah mntk2 izin kite dulu...dan ape2 yg nk tumbuh pd kite ke,pd langit or bumi ke,sume xkn tumbuh tnpa izin Allah..n cmtu jgk la dgn hal2 lain,mcm hujan,pelangi..panas,bnjir,hidup mati kite..sumenye ats izin Allah je baru akn berlaku...

jadi kite kene la sedar segala apa yg ade pd kite adela hak milik Allah..xde bantahan..NOKTAH!!..

jadi...kalau Allah da suruh kite tutup aurat,silalah tutup..kalau Allah dh suruh solat,silalah solat..kalau Allah dh suruh amar maaruf,nahi mungkar..silalah patuh dgn ape yg tlh Allah perintahkan...

sebabnya masalah kite sekarang ni adela "Kite WAJIB MATI"..kenyataan yg kite semua xleh nk tolak..daaaan mati kite nnt bukan mati yg sembarangan..segala ape yg kite lakukan wlau sebesar zarah Allah ttp akn hisab...n hasil timbngan tu la penentu kehidupan kite di akhirat kelak...smaada ke NERAKA mahu pn SYURGA yg kekal abadi..


"اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي ِﷲِ رَبِّ الْعَالَمِينَ"


itula perjanjian kite dgn Allah,yg dmna mksudnye adela ::
"sesungguhnya solatku,ibadahku,hidup dan matiku hanyala kerana Allah"

smntara IMAN msh ade pd diri kite,sm2 la kite muhasabah diri kite semua...sm2 la mencari n trus mencari bekalan utk menuju alam akhirat yg kekal abadi...daan bersyukurla jika kita masih punya iman...Harta hilang boleh dicari,Ilmu kurang boleh ditimba lagi..tapi......jika iman hilang,alangkah ruginya hidup ini T_T..

sempena maal hijrah ini...sama2 la kite mengHIJRAHkn diri kite ke arah yg lebih baik lg.dan smoga sgala apa perbuatan kite,amalan kite Allah redhai (✿◠‿◠)


•٠•●❤ KEMBARA SUFI MENCARI CINTA ILAHI ❤●•٠•

1 comments:

SuFi Haraki said...

semua Allah yg punya....tiada pun kita punya...AllahuAkbar!
: Ganjil Itu Istimewa

Post a Comment