˙٠ Setapak ku melangkah mencari arah tuju,mengutip sisa kekuatan untuk terus hidup di bumi Tuhan yang maha luas ini...
˙٠ Segala coretan melalui mata hati,ku hamparkan di sini....
˙٠ atas dasar perkongsian bersama......
˙٠Moga aku akan menjadi lebih kuat dalam menempuh cubaan dariMu,Ya ALLAH.....





Sunday, April 3, 2011

wasiat nabi adam a.s keats puteranya

bismillah...

Nabi Adam a.s brwasiat pd puteranya ttg 5 prkara kemudian menyuruh ank nye mewasiatkn pd putera anknya dan hingga la seterusnya....

1. katakn pd putera2mu,jgn la kamu mrasa tenang dgn dnia ini,krn ktika sy mrasa tenang dgn syurga Allah,maka Allah tidak redha n mengusir sy drpdnya...

2. katakan pdnya,jgn mnurut hawa nafsu wanita,maka ssghnya sy tlh mnurut hawa nafsu wanita shgga mkn buah dr pohon yg dlrng shgga sy menyesal..

3. tiap amal yg dkrjakan hrusla kamu brpk akn akibatnya krna andainya sy mmikirkn akibatnya sy xakn menerima nsib akibat ini..

4. jika hati tidak tenang maka hindarila dripada prbuatan itu krna ktika aku memakan buah larangan itu goncang hatiku ttp aku xhiraukan kemudian aku menyesal..

5. brmesyuarah la dlm semua urusan krna andainya aku brmesyuarah dgn malaikat tlbh dahulu pasti aku tidak trkna akibat ni...





Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian hiasan dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).

Juzuk : 8 Surah : AL-A'RAAF No. Surah : 7 Ayat : 26

wallahualam bisawab..sekadar renungan...

0 comments:

Post a Comment